Start för servicebranschens första acceleratorprogram SPARX

PUBLICERAD: 18 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Tre innovativa bolag inom hälsa, mat och hållbarhet har valts ut bland nära hundra sökande till SPARX, som är Nordens första acceleratorprogram med inriktning mot servicebranschen. Programmet är framtaget och drivs av Sodexo med målet att bidra till den tekniska utvecklingen inom branschen.

Under acceleratorprogrammet, som pågår under tre månader, får de utvalda bolagen tillgång till senior branschexpertis, mentorskap inom kommersialisering, global testmiljö med möjlighet att nå människor i 80 länder samt globala nätverk för en framtida marknad. 

”Vår ambition är att hjälpa early startups med att komma igång snabbt och nå sin fulla potential genom vägledning och tillgång till vårt globala nätverk. Det är ett inspirerande och ömsesidigt lärande som hjälper oss att flytta servicebranschen framåt”, säger Magnus Löfsjögård på Sodexo, som är programansvarig för SPARX.

De utvalda bolagen är:

  • UrbanOasis: Har uppmärksammats för sin innovation där de visat att det går att utnyttja helt nya platser och sätt för odling av grönsaker. 
  • Klimato: Genom sin algoritm och en smart och enkel klimatmärkning guidas både bolag och konsumenter till att producera och välja hälsosamma och klimatvänliga måltider och produkter. 
  • iOpinion: Genom en solid vetenskaplig grund och referensdata analyserar bolaget den fysiska och psykiska hälsan hos medarbetare inom företag och organisationer.

Bolagen kan följas under hösten HÄR.
Möjligheten att ansöka till SPARX våromgång öppnar inom kort.

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Amelie De Geer blir ny vd på Menigo

Menigo har utsett Amelie De Geer till ny vd. Hon tillträder i slutet på november och kommer senast från rollen som vd på Bama Nordic.
Amelie de Geer - ny VD på Menigo
Amelie De Geer blir ny vd på Menigo

Framtidens timbaler ska öka matglädjen

BrandEye lanserar timbaler för personer med dysfagi. De ser ut som mat men har en konsistens som är lätt och säker att äta.
Skärmavbild 2025-10-31 kl. 09.01.08
Framtidens timbaler ska öka matglädjen

Mjölkmustaschen – gör skillnad för mäns hälsa

För tredje året i rad stödjer Skånemejerier kampen mot prostatacancer genom sin medverkan i Mustaschkampen.
Varje-liter-räknas_FINAL
Mjölkmustaschen – gör skillnad för mäns hälsa

Tid för lutfisk – Sveriges äldsta bevarade mattradition

Inför Lutfiskens dag den 31 oktober har Skärhamns Frys tagit fram ett modernt lutfiskrecept tillsammans med kocken Katja Palmdahl.
Lutfisk med rökigt tångsalt pumpa och smörad kycklingfond_2
Tid för lutfisk – Sveriges äldsta bevarade mattradition

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår