
De svenska livsmedelsproducenternas försäljning fortsätter att minska. Inför den kommande matmomssänkningen har dagligvaruhandeln och regeringen gjort klart att man inte kommer acceptera höjda priser, samtidigt som producentledets kostnader för bland annat förpacknings- och nedskräpningsavgifter ökar. Det framgår av Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för tredje kvartalet.
Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal konstaterar att försäljningen av svensk mat och dryck även har minskat under tredje kvartalet och därmed har fallit under årets tre första kvartal, något som ytterst få av medlemmarna förutsåg vid årsskiftet.
– De positiva prognoserna lutade sig mot en stärkt köpkraft bland hushållen, tillsammans med en klart mer återhållsam livsmedelsinflation.
En klar majoritet av Livsmedelsföretagens medlemmar – 60 procent – tror att regeringens sänkning av matmomsen från 12 till 6 procent den 1 april 2026 kan leda till ökad försäljning. Men förväntningarna från politiskt håll på stora prissänkningar riskerar att skapa nya konflikter, menar Carl Eckerdal.
– Om inte hela livsmedelskedjan håller inne med också de mest nödvändiga prisökningarna inför att matmomsen sänks så är risken stor att de politiska förväntningarna på sänkta matpriser inte infrias. Jag tror tyvärr att vi då måste räkna med en ny omgång av populistiskt färgad matprisdebatt och politiskt ”blame game”, med ytterligare svartmålning av den svenska livsmedelsbranschen som resultat. Att 2026 dessutom är ett valår kommer inte göra saken bättre.
”Producenterna förväntas svälja alla kostnadsökningar”
Eftersom dagligvaruhandeln har gjort klart att man inte tänker acceptera höjda leverantörspriser inför momssänkningen, uppger en majoritet av medlemmarna att möjligheterna att få igenom nödvändiga prisökningar kommer att försämras under våren 2026.
– Producenterna förväntas därför att på egen hand svälja alla kostnadsökningar, även om det innebär att de går med förlust. Detta kommer bli extremt utmanande för alla de producenter som för sin försäljning är beroende av de tre största dagligvaruaktörerna. För små till medelstora förädlingsföretag kan det till och med bli konkursdrivande. Matmomssänkningen har satt i gång en kedjereaktion och det är producenterna som får ta smällen, säger Carl Eckerdal.
Han lyfter fram de ökade förpackningsavgifterna, som redan idag står för omkring tre procent av livsmedelsföretagens totala produktionskostnader och väntas öka ytterligare när det nya hushållsnära insamlingssystemet ska vara fullt utbyggt. Dessutom införs en ny nedskräpningsavgift.
– Det är svårt att förstå hur politiken tänker sig att maten ska kunna bli billigare när de politiskt beslutade avgifterna ökar i den här takten. Man ger med ena handen och tar med den andra. En välvillig tolkning är att politikerna inte har koll på att man har tagit besluten som ligger bakom avgiftsökningarna, men det är ingen tröst för företagen som kommer se sina redan små marginaler krympa ännu mer, säger Carl Eckerdal.
Läs Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q3 2025 i sin helhet här



