Solrosprotein möter efterfrågan på växtbaserat

PUBLICERAD: 20 november 2025
UPPDATERAD: 20 november
Solrosprotein har en neutral, lätt nötaktig smakprofil och ljus färg, som gör att det kan användas i ett flertal växtbaserade drycker. Foto: Pressbild

Tetra Pak lanserar solrosprotein, en mångsidig ingrediens som kan användas för nya växtbaserade, funktionella livsmedel och drycker.

Solrosprotein, som är en nyhet i Tetra Paks ingrediensutbud, har en neutral, lätt nötaktig smakprofil och ljus färg, som gör att det kan användas i allt från växtbaserat iskaffe till yoghurt, färdiga proteindrycker, med mera.

Med upp till 50 procent proteinhalt, fiber, vitaminer och antioxidanter lanseras solrosprotein som en möjlighet för producenter att dra nytta av den snabbt växande marknaden för växtbaserad mat och dryck – ett område som förväntas tredubblas till 35,9 miljarder dollar till år 2033 oavsett om målet är att höja proteininnehållet, förbättra textur eller skapa mer balanserad näring.

”Förnybar och flexibel ingrediens”
– Solrosprotein är en förnybar och flexibel ingrediens som öppnar dörren för nya produktmöjligheter utan att kräva stora förändringar i befintliga produktionslinjer eller produktformuleringar. Genom innovation med solrosprotein bidrar vi till Tetra Paks mål att säkerställa trygg och näringsrik mat globalt, samtidigt som producenter ges möjlighet att bredda sina portföljer med befintlig infrastruktur, attrahera hälsomedvetna konsumenter och ligga steget före marknadstrenderna, säger Ida Svensson, Director Portfolio & Capabilities Food Solutions på Tetra Pak.

Senaste nytt

9 av 10 svenskar väljer julmust som dryck till jul

Julmust är den dryck som flest svenskar förknippar med julen. Det visar en ny undersökning inför Julmustens dag den 24 november.
Julmust_bubblor
9 av 10 svenskar väljer julmust som dryck till jul

Vinbörsen förvärvar Tasteline från Mathem

Vinbörsen har köpt receptsajten Tasteline av MatHem och siktar på att bli Sveriges ledande destination för mat och dryck.
tasteline+vinbörsen (kopia)
Vinbörsen förvärvar Tasteline från Mathem

Unga svenskar saknar självförtroende i köket

Bara 1 av 3 unga svenskar uppger att de har självförtroende i köket – och lika få har god kunskap om hur mat påverkar hälsa och klimat, enligt HelloFreshs undersökning.
20251015 Hellofresh!
Unga svenskar saknar självförtroende i köket

Skogaholm kryddar julen med två nyheter

Skogaholm presenterar två nyheter på tillfälligt besök till julsäsongen: Norrlandskryddat tunnbröd och Pepparkaksklipp med krämig fyllning.
skogaholm
Skogaholm kryddar julen med två nyheter

Läs vidare

Vinbörsen förvärvar Tasteline från Mathem

Vinbörsen har köpt receptsajten Tasteline av MatHem och siktar på att bli Sveriges ledande destination för mat och dryck.
tasteline+vinbörsen (kopia)
Vinbörsen förvärvar Tasteline från Mathem

Skogaholm kryddar julen med två nyheter

Skogaholm presenterar två nyheter på tillfälligt besök till julsäsongen: Norrlandskryddat tunnbröd och Pepparkaksklipp med krämig fyllning.
skogaholm
Skogaholm kryddar julen med två nyheter

Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Apotek Hjärtats julsenap får i år smak av den nordafrikanska kryddblandningen Ras el hanout. En annan nyhet är Hjärtats Julkarameller i två smaker.
RAO1069682_01
Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Fazers julsortiment är en blandning av klassiker och nyheter – från krispiga praliner till kex med pepparkakssmak.
fazer (kopia)
Nytt och klassiskt julgodis från Fazer