Mjölkmustaschen – gör skillnad för mäns hälsa

PUBLICERAD: 31 oktober 2025
UPPDATERAD: 31 oktober
Under november skänker Skånemejerier 1 krona för varje såld liter mjölk till Prostatacancerförbundet. Foto: Pressbild

För tredje året i rad stödjer Skånemejerier kampen mot prostatacancer genom sin medverkan i Mustaschkampen, arrangerad av Prostatacancerförbundet.

Under november skänker Skånemejerier 1 krona oavkortat till Prostatacancerförbundet för varje såld liter mjölk (med en gräns på 50 000 kronor per vecka och totalt 200 000 kronor). Syftet är att pengarna ska bidra till forskning, utveckling och bättre vård samt ökad medvetenhet om prostatacancer.

Utöver att skänka pengar vill Skånemejerier öka medvetenheten om prostatacancer genom att låta den ikoniska mjölkmustaschen pryda allt från mjölkkartonger till butiksskyltning.

– Att bidra till kampen mot prostatacancer är en självklarhet för oss. Genom att använda våra produkter och vår synlighet i butik vill vi inte bara samla in pengar, utan också väcka samtal och sprida kunskap om en sjukdom som drabbar så många, säger Anette Gregow, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Skånemejerier.

Mjölkmustascher i skånska butiker
Utöver mjölkpaketen, kommer även livsmedelsbutiker i Skåne att prydas med mjölkmustascher och skyltar som uppmärksammar mustaschkampen. Skånemejerier beräknar att de kommer nå ut med budskapet till närmare 60 procent av Skånes befolkning.

– Mustaschen har blivit en stark symbol för kampen mot prostatacancer och vi är stolta över att för tredje året i rad vara en del av kampen. Det är ett långsiktigt engagemang där vi tillsammans med våra konsumenter och partners kan göra verklig skillnad för mäns hälsa, säger Anette Gregow.

Senaste nytt

Tid för lutfisk – Sveriges äldsta bevarade mattradition

Inför Lutfiskens dag den 31 oktober har Skärhamns Frys tagit fram ett modernt lutfiskrecept tillsammans med kocken Katja Palmdahl.
Lutfisk med rökigt tångsalt pumpa och smörad kycklingfond_2
Tid för lutfisk – Sveriges äldsta bevarade mattradition

Julmusttrender 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Bryggerierna ser ett växande intresse för hantverksmässig julmust, sockerfria varianter samt nya smaker och fatlagringar.
Julmust
Julmusttrender 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Blodbrownien lanseras i fler butiker till Halloween

I samband med Halloween kommer blodbrownien, som lanserades på Pressbyråns testbutik PBX, att finnas i flera butiker i hela landet.
Blodbrownie Emma Moberg
Blodbrownien lanseras i fler butiker till Halloween

Läskig godisnyhet från Fazer

Fazer lanserar Halloweenkulor, svart- och orangefärgade marmeladkulor med smak av apelsin-cola.
kulor
Läskig godisnyhet från Fazer

Läs vidare

Tid för lutfisk – Sveriges äldsta bevarade mattradition

Inför Lutfiskens dag den 31 oktober har Skärhamns Frys tagit fram ett modernt lutfiskrecept tillsammans med kocken Katja Palmdahl.
Lutfisk med rökigt tångsalt pumpa och smörad kycklingfond_2
Tid för lutfisk – Sveriges äldsta bevarade mattradition

Julmusttrender 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Bryggerierna ser ett växande intresse för hantverksmässig julmust, sockerfria varianter samt nya smaker och fatlagringar.
Julmust
Julmusttrender 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Arla släpper elektronisk musik byggd på magljud

Arla släpper Profibeats, en elektronisk låt byggd på verkliga magljud, i samband med lanseringen av Arla Cultura Profibi.
943ee0fe-592c-470d-870f-c3d7ec0c8966-w_960
Arla släpper elektronisk musik byggd på magljud

Svenskarnas ölvanor 2025: Mer alkoholfritt och gärna svenskt

Ett stort engagemang för svenskproducerat öl och ett växande intresse för alkoholfritt. Det visar en ny rapport om svenskarnas ölvanor.
Cheers Celebration Toast with Pints of Beer
Svenskarnas ölvanor 2025: Mer alkoholfritt och gärna svenskt