
Svenskar bryr sig i högre grad om smak, hälsa och bekvämlighet, när de väljer kosttillskott och näringsdrycker, än vad man gör i andra länder. Det visar en ny global undersökning från Tetra Pak.
Studien visar att 42 procent av de svenska konsumenterna lyfter smaken som den viktigaste faktorn när de väljer kosttillskott eller näringsdryck – jämfört med ett globalt snitt på 27 procent. I flera andra länder, som Korea och Brasilien, ligger siffran bara på 16 procent.
– Det är fascinerande att se hur mycket preferenserna skiljer sig mellan länder. I Sverige spelar smak och upplevelse en mycket större roll än på många andra marknader. Det visar hur viktigt det är att förstå de lokala behoven – det räcker inte längre att bara prata om funktionella fördelar, säger Anna Larsson, kategoriansvarig med fokus på konsumentinsikter på Tetra Pak.
Det som väger tyngst för svenskarna är dock att produkten ska bidra till god hälsa – något 54 procent anger som sitt främsta skäl att använda kosttillskott och näringsdrycker. Samtidigt uppskattar svenskar i högre grad än andra bekvämligheten i att kunna ta med sig produkterna ”på språng” (33% jämfört med 21% globalt). För många handlar det om att orka med en aktiv vardag, hålla energin uppe och kunna göra hälsosamma val utan att behöva planera i förväg.
Produkter med flera hälsofördelar
En klar majoritet av svenskarna (71%) föredrar produkter som kombinerar flera hälsofördelar, som energi, immunförsvar och stresshantering, snarare än specialiserade produkter med enbart ett syfte.
När det gäller innehåll uppger 69 procent av svenskarna att de föredrar naturliga ingredienser framför syntetiska alternativ, i nivå med det globala snittet på 71 procent.
På global nivå växer marknaden för kosttillskott och näringsprodukter snabbt och väntas nå nästan 760 miljarder dollar till 2034. Undersökningen visar att konsumenter i allt större utsträckning söker produkter som kombinerar funktion, upplevelse och naturligt innehåll. Nästan sex av tio föredrar drickbara alternativ på grund av bekvämligheten och enkelheten.
Tetra Paks Global FSN Consumer Research genomfördes av Ipsos i juli 2025 och omfattade över 25 000 konsumenter i 17 länder. Studien inkluderar personer i åldrarna 16-65+.