Trendrapport: Det här kommer vi att dricka framöver

PUBLICERAD: 15 oktober 2025
UPPDATERAD: 15 oktober
Päron- och kardemummathai-te, ”Einspänner” med svart sesam och hojicha samt en chiapudding med matchalatte. Foto: Oatly Lookbook AW 2025

I ”The Future of Taste” spanar hundratals baristor på vad som snart kommer att synas på menyer och caféer världen över. Den pekar på en utveckling där kaffe lämnar plats för koffeinfritt, smaker från Sydostasien tar plats och allt fler väljer fiberrika alternativ. Rapporten är framtagen av Oatly tillsammans med trendanalytiker från Culture Lab.

Till grund för rapporten ligger intervjuer med över 200 baristor i 23 länder samt en AI-scan över globala dryckestrender. Ungdomar och digitala kanaler gör att nya dryckesbeteenden sprids snabbare än någonsin, där många trender börjar i Asien.

– På 90-talet omfamnade vi svenskar ”latten” och på tidigt 2000-tal blev ”pumpkin spice latte” en global sensation. Matcha är fortfarande en växande trend, samtidigt som vi rör oss mot en ännu bredare smakvärld, där en växande skara väljer bort koffein av hälsoskäl och är öppna för helt nya smaker, säger Ilse Siekkinen, Oatlys nordiska vd.

Fyra övergripande dryckestrender
I rapporten identifieras fyra övergripande dryckestrender som kan påverka framtidens menyer.
1. Asiens alla smaker: Matchas popularitet är fortsatt stark och det finns fler asiatiska smaker, ritualer och ingredienser som snart får sitt genombrott. Rotfrukten ube, citrusfrukten yuzu och den tropiska växten pandan är starka kandidater.
2. Hälsa i varje klunk: Allt fler konsumenter väljer inget eller lågt koffein. Även tillsatt socker och alkohol väljs bort i större utsträckning. Detta öppnar för nya, naturligt balanserade alternativ, som munkfrukt eller kamomill, drycker som kombinerar smakupplevelse med välmående.
3. Fibrer framför allt: Fibrer och tarmhälsa har fått en rejäl skjuts i och med TikToks ”fibermaxxing”-trend som tagit plats i år. Det ökar intresset för ingredienser som chia och probiotiska drycker som Tepache – en mexikansk, fermenterad ananasdryck som snart kan bli en global favorit.
4. Nästa matcha: Den lågkoffeinhaltiga matchan fortsätter att vinna mark i nya smakkombinationer och nu börjar även andra tesorter, som hojicha, oolong och jasmin, ta plats på trendkartan.

Hela rapporten kan laddas ner här

Senaste nytt

Semper Glutenfritt byter namn till Schär

Semper Glutenfritts produkter blir en del av Dr. Schärs glutenfria portfölj och kommer att säljas under varumärket Schär.
7taPrGhF
Semper Glutenfritt byter namn till Schär

Mellanmål viktigt för många svenskar

Sex av tio svenskar äter mellanmål flera gånger i veckan eller dagligen, visar en ny undersökning på uppdrag av Ica.
vardagskock
Mellanmål viktigt för många svenskar

Stor efterfrågan på Sveriges första groddade färs

Ahlströms färs av groddade svenska baljväxter serveras idag på skolor och inom äldreomsorgen i över 80 kommuner.
Ekologisk Groddad Baljväxtfärs
Stor efterfrågan på Sveriges första groddade färs

Livsmedelsakademin får ny vd

Livsmedelsakademins nya vd Cecilia Gannedahl kommer närmast från rollen som kommunikationsdirektör på Orkla Sverige.
Cecilia Gannedahl
Livsmedelsakademin får ny vd

Läs vidare

Semper Glutenfritt byter namn till Schär

Semper Glutenfritts produkter blir en del av Dr. Schärs glutenfria portfölj och kommer att säljas under varumärket Schär.
7taPrGhF
Semper Glutenfritt byter namn till Schär

Mellanmål viktigt för många svenskar

Sex av tio svenskar äter mellanmål flera gånger i veckan eller dagligen, visar en ny undersökning på uppdrag av Ica.
vardagskock
Mellanmål viktigt för många svenskar

Livsmedelsakademin får ny vd

Livsmedelsakademins nya vd Cecilia Gannedahl kommer närmast från rollen som kommunikationsdirektör på Orkla Sverige.
Cecilia Gannedahl
Livsmedelsakademin får ny vd

Axfood slopar tråget till Garants kyckling

Axfood fortsätter plastbanta genom att ta bort tråget till hel kyckling under varumärket Garant.
kyckling
Axfood slopar tråget till Garants kyckling