
Axfoods varumärke Garant lanserar hybridkorven Nöt & Grönt Färskkorv Kabanoss med hälften nötkött och hälften grönsaker.
Garants nya Nöt & Grönt Färskkorv Kabanoss är den tredje produkten inom Nöt & Grönt-sortimentet med hälften nötkött, hälften grönsaker. Precis som färsen och hamburgaren är färskkorven nyckelhålsmärkt, bär Kött från Sverige-märkning och har tagits fram som en del av Axfoods samarbete med Generation Pep.
– Hybridprodukter fortsätter att växa och är ett smart sätt att göra det enklare för konsumenten att äta både hållbart och hälsosamt, utan att göra avkall på smak eller vanor. Vi vet att vi behöver minska köttkonsumtionen både för vår hälsas och planetens skull, men ska vi lyckas med det måste det ske tillsammans med konsumenten. När vi lyckas kombinera smak, prisvärde och enkel användning med en produkt som också minskar klimatavtrycket och uppskattas av många kan vi förändra, säger Ellinor Puerto, chef för sortimentsutveckling EMV på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.
Färskkorven passar både att steka och grilla. Den består av lika delar nötkött (47 procent) och grönsaker (26 procent morot och 21 procent blomkål) samt en kabanoss-kryddblandning (6 procent) med smak av paprika och vitlök.
Samarbete med Generation Pep
Korven är framtagen som ett led i Axfoods fleråriga samarbete med Generation Pep. Utöver Nöt & Grönt har produkter exempelvis frukostflingorna Pepp Pops lanserats. Tillsammans med Willys, Hemköp och Snabbgross har också Generation Pep tagit fram olika typer av kampanjer och material för att inspirera unga till mer hälsosamma mellanmål i butik och online.
– Vi vill ge fler möjlighet att äta nyttigt och hälsosamt, och inte minst att göra skillnad i barns hälsa och vardag. Därför känns det viktigt att vi nu tillsammans lanserar ytterligare en nyckelhålsmärkt, hälsosam och prisvärd produkt, när Nöt & Grönt-färsen och -hamburgaren nu också får en uppföljare med Nöt & Grönt-korven, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.