Surkål möter havet – ny produkt med svensk tång

PUBLICERAD: 31 mars 2025
UPPDATERAD: 1 april
Surkål med sockertång innehåller ekologisk vitkål, salt och sockertång. Produkten har en tydlig havskaraktär med umamismak och frisk syra. Foto: Tistelvind

Ett samarbete mellan surkålsproducenten Tistelvind och tångodlaren Hakefjordens Havskultur har resulterat i en helt ny produkt på den svenska marknaden: Surkål med sockertång.

Bakom initiativet står Jesper Lindström, vd för Tistelvind samt Carl Norén, som odlar sockertång utanför Tjörn.

Idén föddes när Carl Norén kontaktade Tistelvind med förslaget att kombinera mjölksyrade grönsaker med svenskodlad tång. Efter många tester föll valet på sockertång, som blandades in i Tistelvinds ekologiska surkål. Resultatet blev en produkt med tydlig havskaraktär med umamismak och frisk syra.

– Det kanske inte är det mest självklara mötet, men smakerna gifter sig otroligt väl. Surkål används ofta till kötträtter, men här har vi en variant som passar särskilt bra till fisk, skaldjur och havsnära rätter, säger Jesper Lindström.

Tång tillför näringsmässiga fördelar
Surkål med sockertång innehåller ekologisk vitkål, som framställs genom naturlig mjölksyrning, salt och sockertång. Förutom smaken tillför sockertången också protein, mineraler, vitaminer och fibrer. Visuellt syns tången som gröna stråk i den vita kålen och smaken bär tydliga inslag av hav.

– Vi vill göra det enkelt att använda tång i vardagsmaten. Det här är ett sätt att tillgängliggöra en spännande råvara som många är nyfikna på, men inte riktigt vet hur man ska använda, säger Carl Norén.

Både Tistelvind och Hakefjordens och Havskultur är småskaliga, svenska företag som arbetar med ekologiska och inhemska varor.

Senaste nytt

Lidl Sverige stöttar bevarandet av skeppet Vasa

Lidl Sverige inleder ett samarbete med Vasamuseet för att bevara ett av Sveriges viktiga kulturarv – skeppet Vasa.
VM_Lidl_foto_Lovisa Brämming-SMTM
Lidl Sverige stöttar bevarandet av skeppet Vasa

Quorns bästsäljare får nytt recept och ny design

Quorn lanserar sina bästsäljare, Bitar och Färs, utan artificiella ingredienser. Samtidigt får produkterna ny design och nya namn.
Quorn_Gruppbild_Mince_Pieces
Quorns bästsäljare får nytt recept och ny design

Lantmännen investerar i ny anläggning för växtförädling

Lantmännen satsar 100 miljoner kronor i en ny anläggning i Svalöv för att effektivisera och framtidssäkra växtförädlingen.
edh
Lantmännen investerar i ny anläggning för växtförädling

Ny teknik vässar kycklinguppfödning – men byråkrati bromsar

Svensk Fågel släpper Matfågelrapporten 2025 med temat ny teknik, som digitalisering, AI, sensorer och robotteknik .
ONE03717
Ny teknik vässar kycklinguppfödning – men byråkrati bromsar

Läs vidare

Lidl Sverige stöttar bevarandet av skeppet Vasa

Lidl Sverige inleder ett samarbete med Vasamuseet för att bevara ett av Sveriges viktiga kulturarv – skeppet Vasa.
VM_Lidl_foto_Lovisa Brämming-SMTM
Lidl Sverige stöttar bevarandet av skeppet Vasa

Quorns bästsäljare får nytt recept och ny design

Quorn lanserar sina bästsäljare, Bitar och Färs, utan artificiella ingredienser. Samtidigt får produkterna ny design och nya namn.
Quorn_Gruppbild_Mince_Pieces
Quorns bästsäljare får nytt recept och ny design

Axfood erbjuder svensk krispsallat året runt

Axfood lanserar svenskodlad krispsallat från vertikalodlaren Ljusgårda under sitt varumärke Garant.
sallat
Axfood erbjuder svensk krispsallat året runt

Höstens lösgodisnyheter från CandyKing

CandyKing presenterar sex nyheter – allt från supersalta sillar och trendande banansmaker till klassikern Zoo i ny kostym.
Samlingsbild_1_22
Höstens lösgodisnyheter från CandyKing