Försäljningen av Fairtrade-märkt minskar

PUBLICERAD: 16 maj 2023
UPPDATERAD: 17 maj
Den minskade försäljningen av Fairtrade-märkt märks tydligast på bananer. Foto: Lena Granefelt

2022 minskade försäljningen av Fairtrade-märkta varor i Sverige för första gången. Allra tydligast märks det på konsumtionen av bananer och kaffe i dagligvaruhandeln. 

Under 2022 köpte svenskarna färre ekologiskt och etiskt märkta varor i dagligvaruhandeln. Försäljningen av Fairtrade-märkta varor sjönk med tre procent och uppgick förra året till cirka 4,8 miljarder kronor. Tidigare har försäljningen ökat år för år – utom under coronapandemin då den låg relativt stabil.

– Det är ett trendbrott som riskerar att påverka både mänskiliga rättigheter och miljön negativt, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige.

Tappet märks tydligast på bananer. I dag är ungefär var tionde banan Fairtrade-märkt, att jämföra med var sjätte år 2019.

– En orsak är att flera livsmedelsbutiker plockat bort ekologiska Fairtrade-bananer ur sitt sortiment, för att i stället erbjuda bananer som bara är ekologiska, säger Cecilia Ceder.

Konsumtionen av etiskt märkt kaffe i dagligvaruhandeln har också dalat med drygt 20 procent.

– Det är ett oroväckande försäljningstapp. Dagens kaffeodlare brottas med både klimatförändringar och ökade omkostnader och en hållbar konsumtion är central för att de ska kunna fortsätta med sitt jordbruk, säger Cecilia Ceder.

Förra året såldes cirka två tredjedelar av allt kaffe i dagligvaruhandeln till extrapris på kampanj, vilket sällan inkluderar etiskt producerat kaffe.

– För många konsumenter blir steget till att välja etiskt märkt kaffe allt för högt när det andra kaffet säljs för ”3 för 99” på kampanj. Här kan dagligvaruhandeln minska tröskeln genom att även erbjuda Fairtrade-kaffe till kampanjpris, säger Cecilia Ceder.

Samtidigt som Fairtrade-kaffe minskade i volym inom dagligvaruhandeln ökade det utanför livsmedelsbutikerna, exempelvis på hotell, restauranger och arbetsplatser. Den ökningen fortsätter nu under 2023. En trolig förklaring är återgången till tidigare konsumtionsmönster efter coronapandemin.

Trots den minskade försäljningen av Fairtrade-märkta varor i dagligvaruhandeln förra året ökade försäljningen inom vissa kategorier. Det såldes 30 procent fler Fairtrade-märkta chokladkakor och 36 procent mer Fairtrade-märkt kakao och chokladdryck. Ökningen beror bland annat på att flera livsmedelskedjor har valt att märka produkter inom de egna varumärkena med Fairtrade. Även Fairtrade-märkta rosor har en stark ställning. Sju av tio rosor som säljs i Sverige är nu Fairtrade-märkta, och Lidl och Axfood satsar idag på 100 procent Fairtrade-märkta rosor.

– Det är otroligt glädjande och visar vilken möjlighet svensk dagligvaruhandel har att främja en mer hållbar konsumtion, säger Cecilia Ceder.

Fairtrade är en internationell tredjepartscertifiering för råvaror odlade i länder med utbredd fattigdom. Certifieringen innebär bland annat en bättre betalning till odlaren och krav på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Senaste nytt

Semper Glutenfritt byter namn till Schär

Semper Glutenfritts produkter blir en del av Dr. Schärs glutenfria portfölj och kommer att säljas under varumärket Schär.
7taPrGhF
Semper Glutenfritt byter namn till Schär

Mellanmål viktigt för många svenskar

Sex av tio svenskar äter mellanmål flera gånger i veckan eller dagligen, visar en ny undersökning på uppdrag av Ica.
vardagskock
Mellanmål viktigt för många svenskar

Stor efterfrågan på Sveriges första groddade färs

Ahlströms färs av groddade svenska baljväxter serveras idag på skolor och inom äldreomsorgen i över 80 kommuner.
Ekologisk Groddad Baljväxtfärs
Stor efterfrågan på Sveriges första groddade färs

Livsmedelsakademin får ny vd

Livsmedelsakademins nya vd Cecilia Gannedahl kommer närmast från rollen som kommunikationsdirektör på Orkla Sverige.
Cecilia Gannedahl
Livsmedelsakademin får ny vd

Läs vidare

Semper Glutenfritt byter namn till Schär

Semper Glutenfritts produkter blir en del av Dr. Schärs glutenfria portfölj och kommer att säljas under varumärket Schär.
7taPrGhF
Semper Glutenfritt byter namn till Schär

Mellanmål viktigt för många svenskar

Sex av tio svenskar äter mellanmål flera gånger i veckan eller dagligen, visar en ny undersökning på uppdrag av Ica.
vardagskock
Mellanmål viktigt för många svenskar

Livsmedelsakademin får ny vd

Livsmedelsakademins nya vd Cecilia Gannedahl kommer närmast från rollen som kommunikationsdirektör på Orkla Sverige.
Cecilia Gannedahl
Livsmedelsakademin får ny vd

Trendrapport: Det här kommer vi att dricka framöver

Päron- och kardemummathai-te och fermenterad ananas är några av de nya dryckestrenderna i Oatlys trendrapport.
FOTR_PRESSBILD_20251014sg
Trendrapport: Det här kommer vi att dricka framöver