Pantmaskin ska öka återvinning on the go

Foto: Reitan Convenience
PUBLICERAD: 28 februari 2023
UPPDATERAD: 2 mars

Reitan Convenience och Coca-Cola i Sverige vill får fler att återvinna flaskor och burkar on the go. En pantmaskin kommer att placeras inne hos Pressbyrån mellan tunnelbanan och Stockholms Centralstation. Om försöket faller väl ut så kommer pantmaskiner att placeras på flera platser.

Under mars kommer pantkärl i metall dessutom att skickas till cirka 100 Pressbyrån- och 7-Eleven-butiker över hela landet. Syftet är att öka pantningen av flaskor och burkar on the go.

”Undersökningar visar att svenskar – och faktiskt allra mest unga – som befinner sig i rörelse mellan olika platser inte återvinner sina inköp i lika stor utsträckning som annars. Vi vill utforska om det går att öka pantningen on the go och kunde inte tänka oss en bättre plats än nära en av Sveriges mest trafikerade gångtunnlar”, säger Anna Wallenberg, VD i Reitan Convenience i Sverige.

”Det är ofta de allra enklaste lösningarna som är de bästa. Det saknas ofta möjligheter att återvinna på sådana här platser och det behöver vi ändra på.”

Pantmaskinen är en av de idéer som tagits fram tillsammans med Unga innovatörer, som en del i Reitan Conveniences och Coca-Colas projekt för att minska nedskräpningen on the go. Med den nya maskinen blir det enklare att mäta och analysera data kring återvinning – samtidigt som konsumenterna uppmuntras till att panta sin förpackning. Alla pantpengar kommer att skänkas direkt till Håll Sverige Rent.

”För att nå vår vision att alla förpackningar samlas in och återvinns så måste vi hitta fler lösningar för att göra det ännu enklare för konsumenter att förändra sitt beteende, särskilt i miljöer där man befinner sig på språng. Därför krokar vi arm tillsammans med Reitan Convenience i arbetet mot vår gemensamma vision om en skräpfri värld”, säger Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

Läs mer om samarbetet mellan Reitan Convenience i Sverige, Coca-Cola i Sverige, Håll Sverige Rent och Unga Innovatörer här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623