FoodTech-bolaget Nuvericas digitala tjänst hjälper livsmedelsföretag med vilka närings- och hälsopåståenden de får göra om sina produkter. Nu tar bolaget in tre miljoner kronor i en kapitalrunda för att kunna expandera verksamheten både i Sverige och utomlands.
Nuverica startades i maj 2022 av techprofilen Carolin Solskär, näringsexperten Karin Jonsson och bolagsbyggaren Hidden Dreams, som såg ett stort digitaliseringsbehov för hur livsmedelsföretag arbetar med närings- och hälsopåståenden. Flera kunder signerades tidigt i bolagsresan, bland andra Paulig och Medfiles, och för att möta den växande efterfrågan har Nuverica nu tagit in tre miljoner kronor i en kapitalrunda som ska realisera FoodTech-startupens tillväxtplaner samt utökat teamet. Flera affärsprofiler och ängelinvesterare har gått in med kapital, bland dessa finns advokaten och grundaren till KassaiLaw, Karola Kassai samt Omid Ghanbari, VD och medgrundare till Matspar.se.
”Det har varit en fantastisk första tid i Nuvericas historia. Problemet vi löser är utbrett och påverkar många aktörer, i slutändan även konsumenten själv. Livsmedelsföretag vill kommunicera produkters hälsofördelar men till följd av ett exceptionellt komplext EU-direktiv är det inte ovanligt att idag avstå med det. Med nyfylld kassa är vi nu redo att börja etablera oss än mer i Sverige samt utanför Sveriges gränser, där vårt grannland Finland är först på tur. Vi utökar dessutom teamet ytterligare och söker en till utvecklare som kommer att vara med på resan mot en ny era för marknadskommunikation av livsmedel. Vi är otroligt stolta över det förtroendet vi har fått från våra investerare och ser mycket fram emot det här året, säger Carolin Solskär, medgrundare och VD på Nuverica.
Nuverica uppger att företaget kan spara respektive kund upp till sex miljoner kronor endast i arbetstid per år. Tjänsten har utvecklats under hela hösten och den första versionen lanserades den 31 januari. Utöver närings- och hälsopåståenden fokuserar Nuverica på vidareutveckling inom märkning och ska bli ett hjälpverktyg för områden, såsom ingredienslista, allergener, streckkoder och symboler som nyckelhålet och nutriscore.
”FoodTech-bolag som Nuverica behövs och potentialen är enorm när det kommer till effektivisering av närings- och hälsopåståenden. Genom kortare ledtider blir lönsamheten bättre och slutkunderna blir dessutom nöjdare när de har möjlighet att ta mer välgrundade beslut. Jag tror stenhårt på teamet och tjänsten, de kommer att göra flera positiva och betydande förändringar i branschen vilket gör mig både glad och stolt”, säger Omid Ghanbari, VD och medgrundare till Matspar.se samt investerare i Nuverica.