Forskare studerar skånskt vin + småländsk svart kaviar

PUBLICERAD: 1 februari 2023
UPPDATERAD: 21 februari

Forskare vill kartlägga samspelet mellan lokalproducerat vitt/mousserande vin från Kullaberg och svart kaviar från Strömsnäsbruk. Foto: Anastasiia Rozumna/Unsplash och Oleg Samoylov/Shutterstock

Tre lärosäten, en skånsk vingård och en småländsk producent av svart sibirisk kaviar har fått sex miljoner kronor av statliga forskningsrådet Formas. Tillsammans ska de ta reda på hur och varför just vita och mousserande viner och svart kaviar går så bra ihop. Förhoppningen är att under de kommande tre åren ta fram metoder för att kunna förutsäga attraktiva kombinationer.

Den sensoriska upplevelsen spelar en viktig roll för vad vi väljer att äta och dricka. Tidigare forskning har visat att mat och dryck i olika kombinationer kan optimeras för att skapa nya attraktiva smakupplevelser. Häromåret visade bland annat en dansk studie på ostron och champagne detta. Nu ska sju forskare tillsammans med en skånsk vingård och en småländsk producent av störrom studera svenska lokalproducerade smakkombinationer under tre år.

”Första året kommer vi främst att analysera varje produkt för sig och trimma in våra analysinstrument. Nästa steg blir kombinationer av vin och kaviar. Då kommer vi även att engagera sommelierer och vinmakare”, säger Karin Wendin, professor i mat- och måltidsvetenskap vid Högskolan Kristianstad och som kommer att leda studien.

För att rent kemiskt förstå vad händer kommer forskarna också att analysera med hjälp av aromkemisk och sensorisk utrustning, så kallad GC-O, det vill säga gaskromatografi kopplat till olfaktometri. Metoden kommer att ge unika resultat i hur smakupplevelserna är uppbyggda.

”Särskilt när det gäller komplex materia som detta gäller det att undersöka varför. Vi hoppas att bättre förstå samspelet mellan våra viner och kaviar. Först när man mäter, analyserar och betraktar kan vi ta ett steg mot förändring och förbättring. Det är ju i dagsläget unga företag som här vill utforska vad som faktiskt i möjligt”, säger K Felix G Åhrberg, vinmakare och oenologist på Kullabergs vingård.

Formas, ett statligt forskningsråd för hållbar utveckling, bidrar med sex miljoner kronor till projektet. Därför är hållbarhet och marknadsundersökningar nyckelfaktorer som kompletterar de sensoriska metoderna. Forskningsprojektet leds från Högskolan Kristianstad och övriga medverkande är Sveriges lantbruksuniversitet, Örebro universitet, Kullabergs vingård samt Arctic Roe of Scandinavia.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623