4 områden blir två nya när Ica Sverige omorganiserar

PUBLICERAD: 26 januari 2023
UPPDATERAD: 24 februari

Eric Lundberg är VD på Ica Sverige. Foto: Simon Hellsten

Ica Sverige anpassar organisationen för att skapa starkare försäljningsfokus, snabbare beslutsvägar och ökad konkurrenskraft. Ett tydligare fokus på försäljning och tillväxt skapar förutsättningar för Ica Sverige att möta förändringarna på marknaden och ge ett bättre stöd till Ica-handlarna.

Ica Sveriges pågående verksamhetsöversyn omfattar en organisationsförändring. En ny struktur skapas där fyra befintliga områden blir två nya: ett med ansvar för försäljning och marknad och ett med ansvar för strategi och teknologi.

”Det har skett stora förändringar på marknaden och i vår omvärld som kräver att vi ser över våra arbetssätt för att jobba enklare, effektivare och med ett tydligare fokus på försäljning och kundupplevelse. Med en förstärkt försäljningsorganisation, och i samverkan med Ica-handlarna och deras lokala engagemang, skapas bättre förutsättningar att utveckla vårt kunderbjudande för att verkligen vinna på en lokal nivå”, säger Eric Lundberg, VD för Ica Sverige.

Chef för det nya området Försäljning och marknad blir Joakim Bohman. Chef för det nya området Strategy and Technology blir Peter Muld.

I samband med förändringen har Josefin Lundmark, marknadsdirektör Ica Sverige, utsetts till chef varumärke och marknad och kommer fortsätta ha ansvar för varumärkes- och marknadsområdet in i den nya funktionen.

Den nya organisationen träder i kraft den 1 mars 2023.

Läs vidare

Weber ökar kontrollen och flexibiliteten

Weber, särskilt känt för sina stycknings- och förpackningslinjer för livsmedel, höjer digitaliseringsnivån och tillför ett antal nyheter till sina förpackningslinjer.
weber_labelx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623