Stor försäljningsökning för Convinis måltidsbutiker

PUBLICERAD: 19 januari 2023
UPPDATERAD: 21 februari

Convinis VD Mats Palmquist till höger.

Convini, som är Europas ledande leverantör av obemannade måltidsbutiker och kaffelösningar på arbetsplatser, har vuxit kraftigt under de senaste åren. För 2022 noteras ytterligare en omsättningsökning på 39 procent, till 750 miljoner kronor. Antalet måltidsbutiker ökade till 2 200 – en ökning på 23 procent jämfört med föregående år.

Convinis omsättning för 2022 landar på 750 miljoner kronor vilket motsvarar en tillväxt på 39 procent jämfört med 2021. Det innebär en ökning med 165 miljoner kronor mot Convinis tidigare rekordår 2019, då omsättningen landade på 585 miljoner kronor.

”Vi har haft en mycket positiv utveckling de senaste åren och ser en fortsatt stark efterfrågan på våra tjänster, inte bara i Sverige utan även i Tyskland. Nu fortsätter vi resan mot att bli en självklar lösning på arbetsplatser i hela Europa”, säger Mats Palmquist, VD på Convini.

En av de faktorer som bedöms ligga bakom Convinis försäljningsökning är en stark efterfrågan på innovativa helhetslösningar för mat och dryck på jobbet, något som många arbetsgivare ser som viktigt för att attrahera och behålla sina medarbetare.

Fler anställda har också återgått till att arbeta på plats på kontoret efter en längre tids hemarbete, men även det oroliga ekonomiska klimatet med inflation och kraftigt höjda priser bedöms ha påverkat försäljningen.

”Redan tidigt under förra året såg vi att fler sökte sig tillbaka till arbetsplatserna efter pandemin, vilket ledde till ökad efterfrågan på våra tjänster. Nu ser vi även en ökad andel anställda hos våra kundföretag som väljer att handla lunch och mellanmål i våra smarta och prisvärda Convini-butiker för att spara hundralappar i månaden jämfört med att äta ute på lunchrestaurang, säger Mats Palmquist.

Under 2022 blev det klart att Convini flyttar till nytt showroom och huvudkontor samt bygger ett nytt logistikcenter i Stockholmsområdet för effektiv lagerhållning och logistik, som ska garantera säkra leveranser i Stockholm/Mälardalen till Convinis lager i Malmö och Göteborg. Den höga tillväxttakten innebär också att Convini kommer att behöva rekrytera fler medarbetare de kommande åren.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

43 procent mindre socker i Carlsbergs läsk

75 procent av all läsk som Carlsberg Sverige säljer idag är fri från tillsatt socker.
ZINGO

Han är Ica Sveriges nya marknadschef

Fredrik Kullberg tillträder som marknadschef på Ica Sverige den 1 mars.
Annika SvedbergAnnika Svedberg - Retuschera bort utväxt hår

Fairtrade skärper kraven på avskogningsfritt kaffe

De nya kriterierna för Fairtrade-certifierat kaffe är striktare än EU:s avskogningsförordning.
KAFFE_Costa-Rica_kaffebonor-i-hander_Fotograf-Eyder-Montano_ID-20787-1024x683

CEJN lanserar blåspistol i detekterbar plast

208 Detect blåspistol är den första metall- och röntgendetekterbara blåspistolen i plast på den globala marknaden.
metal-xray-detectable3