Under 2022 plockades 20 miljoner sallader ihop i Picadelis 960 svenska salladsbarer. Omsättningen ökade markant och landade nära dubbelt så högt som 2021.
Under 2022 såldes 9 000 ton plocksallad i Picadelis svenska salladsbarer. En av storsäljarna är proteinrika strips i olika tappningar, det är den växtbaserade proteinkälla som det säljs absolut mest av i salladsbarerna och under året såldes 124 659 kilo strips.
Picadeli startade sin första salladsbar 2009 och finns idag i 960 svenska butiker. Trots att omsättningen fördubblades det senaste året tror Picadelis VD David von Laskowski att försäljningen av plocksallad kommer att öka ännu mer under 2023:
”Trots att pandemin påverkade vår försäljning under första kvartalet, så lägger vi ett succéår till handlingarna och vi tror att behovet kommer att öka under 2023. Allt färre kommer att ha råd med rekommenderat intag av grönsaker, och då är det ännu viktigare att vi finns där med prisvärda och hälsosamma alternativ – till lunch, middag eller som nyttig snabbmat till folk på språng.”
”Under 2022 lät vi genomföra en stor undersökning kring matvanor. Den visade att majoriteten av befolkningen inte äter tillräckligt hälsosamt. Var tredje familj angav att de inte hade råd att äta den rekommenderade mängden frukt och grönt och 40 procent av de svarande skulle äta mer grönsaker om det var billigare. Eftersom priserna har ökat lavinartat sedan vi genomförde undersökningen har andelen som inte har råd troligtvis ökat. Vi har en viktig uppgift 2023”, säger David von Laskowski.