Stor ökning för Picadelis salladsbarer

PUBLICERAD: 12 januari 2023
UPPDATERAD: 21 februari


Under 2022 plockades 20 miljoner sallader ihop i Picadelis 960 svenska salladsbarer. Omsättningen ökade markant och landade nära dubbelt så högt som 2021.

Under 2022 såldes 9 000 ton plocksallad i Picadelis svenska salladsbarer. En av storsäljarna är proteinrika strips i olika tappningar, det är den växtbaserade proteinkälla som det säljs absolut mest av i salladsbarerna och under året såldes 124 659 kilo strips.

Picadeli startade sin första salladsbar 2009 och finns idag i 960 svenska butiker. Trots att omsättningen fördubblades det senaste året tror Picadelis VD David von Laskowski att försäljningen av plocksallad kommer att öka ännu mer under 2023:

”Trots att pandemin påverkade vår försäljning under första kvartalet, så lägger vi ett succéår till handlingarna och vi tror att behovet kommer att öka under 2023. Allt färre kommer att ha råd med rekommenderat intag av grönsaker, och då är det ännu viktigare att vi finns där med prisvärda och hälsosamma alternativ – till lunch, middag eller som nyttig snabbmat till folk på språng.”

”Under 2022 lät vi genomföra en stor undersökning kring matvanor. Den visade att majoriteten av befolkningen inte äter tillräckligt hälsosamt. Var tredje familj angav att de inte hade råd att äta den rekommenderade mängden frukt och grönt och 40 procent av de svarande skulle äta mer grönsaker om det var billigare. Eftersom priserna har ökat lavinartat sedan vi genomförde undersökningen har andelen som inte har råd troligtvis ökat. Vi har en viktig uppgift 2023”, säger David von Laskowski.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden