Kampanj ska få fler att efterfråga svensk ost på pizzan

PUBLICERAD: 3 januari 2023
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Svenskmärkning AB

I Sverige äter vi en halv miljon pizzor varje dag. Det innebär att det används 14 miljoner kilo ost per år på landets pizzerior – ost som till största delen är importerad. Faktum är att bara 4 av 10 ostar som äts i Sverige är svenskproducerade, trots att en majoritet av konsumenterna tycker att det är viktigt att osten de köper är svensk. Det vill kampanjen #SvenskOstPåPizzan ändra på.

Många svenskar tror att de äter mer svensk ost än vad de i själva verket gör. Idag är bara 4 av 10 ostar som äts i Sverige svenskproducerade, trots att majoriteten av konsumenterna vill äta mer svenskt. Det visar Demoskops attitydundersökning som genomfördes på uppdrag av Svenskmärkning i februari 2022.

Landsbygdsnätverkets arbetsgrupp Svenska råvaror i privata restauranger medverkade på Ostfestivalen i Stockholm våren 2022. Där serverades pizza med svensk ost och värdet av att öka andelen svensk ost på landets restauranger diskuterades. Eva Sundberg, ledamot i arbetsgruppen, var mer än nöjd efter insatsen:

”Jag har stått på många mässor, men det är sällan jag så tydligt känt att budskapet nått fram som det gjorde här. Det var en ögonöppnare för många att inse att så stor andel av osten som används på pizzorna inte är svensk, berättar Eva Sundberg.

Medverkan på Ostfestivalen och den positiva responsen från både besökare och producenter blev startskottet för kampanjen #SvenskOstPåPizzan.

”Vår monter och vårt budskap blev en stor snackis på festivalen, flera medier hängde på och det uppstod diskussioner både på plats och i sociala medier. Vi har startat något som blev större än vi faktiskt hade förväntat oss och känner nu att det vore dumt att släppa det. Med hjälp av svensk ost på pizzan kan vi uppmärksamma värdet av svenska råvaror och i förlängningen bidra till en stärkt försörjningsförmåga för livsmedel”, säger Sofia Alriksson, landsbygdsutvecklare på Hushållningssällskapet och sammankallande för arbetsgruppen.

Flera korta filmer som ska användas för att sprida budskapet har tagits fram och det finns kunskapsartiklar och annan information om varför det är viktigt med svenska råvaror och hur man kan vara med och bidra i arbetet, till exempel som konsument.

Ett digitalt uppropsmöte hölls den 14 december för aktörer som vill haka på kampanjen, till exempel krögare som driver pizzerior och andra restauranger, ostproducenter, grossister, myndigheter och organisationer.

Kampanjen lyfter fram de fördelar för miljö, företagande och jobb på landsbygden, livsmedelsförsörjning och djurvälfärd som en högre andel inhemskt producerad pizzaost skulle medföra.

”Det handlar om att förbättra vår försörjningsförmåga och krisberedskap. Det finns så stora mervärden som hänger ihop med att bättre utnyttja det som vi är duktiga på att producera i Sverige. Vi har en fantastisk råvara och vi kan bli bättre på att ta tillvara den. Tillsammans kan vi lyfta betydelsen av svensk livsmedelsproduktion och svenska råvaror,” säger Sofia Alriksson.

Bakom initiativet står Landsbygdsnätverkets arbetsgrupp Svenska råvaror i privata restauranger med representanter från Hushållningssällskapet, Länsstyrelserna och Jordbruksverket.

Allt material samlas på denna kampanjsida
Filmerna kan laddas ner här, här, här och här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Anamma vill knuffa köttätare i en grönare riktning

Anamma lanserar köttavdraget, som innebär att den som har köpt kött kan använda kvittot för att få ett avdrag på vegoprodukter.
Köttavdraget

Fermentering ska ge nya hållbara råvaror

Greenfood och Tekinn undersöker hur svinn och rester kan omvandlas till ätbara råvaror med hjälp av fermentering.
8ebf740ccd2aa56f_org

Axfood förvärvar hela City Gross

Bergendahlskoncernen säljer resten av City Gross till Axfood. Köpeskillingen uppgår till 2 miljarder kronor.
803c6e3f4e727c16_org

Atria minskar sitt matsvinn med Matmissionen

Atria har tecknat ett donatoravtal med Matmissionen. Genom samarbetet kan Atria minska sitt matsvinn och samtidigt stödja Matmissionens arbete.
Matmissionen i Jakobsberg öppnar i april 2020.