Nuverica ingår internationellt samarbete med Medfiles

PUBLICERAD: 8 december 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Carolin Solskär, Nuverica, till vänster, och Marie Lyyra, Medfiles.

Nuvericas digitaliserade verktyg hjälper livsmedelsföretag att göra närings- och hälsopåståenden om sina produkter. Nu siktar företaget utanför Sveriges gränser och välkomnar sin första internationella kund och partner, Medfiles, ett europeiskt konsultbolag med säte i Kuopio, Finland.

FoodTech-bolaget Nuverica grundades i maj 2022 med syftet att hjälpa livsmedelsföretag med vilka närings- och hälsopåståenden de får göra om sina produkter. Det digitala verktyget kan dessutom förkorta ledtiden i dessa processer från veckor till minuter, vilket kan spara stora personalkostnader. Carolin Solskär, medgrundare och VD på Nuverica, säger att samarbetet med Medfiles bekräftar att Nuvericas verktyg även är relevant i andra länder.

”Med hjälp av Medfiles stora team av experter på närings- och hälsopåståenden kommer vi att bidra med ännu mer värde för våra kunder, även inom EU-regelverkets mest snåriga gråzoner. De nordiska länderna är inte så stora, men tillsammans utgör vi en betydande del av den europeiska marknaden, och genom gränsöverskridande samarbeten som detta så stärker vi Nordens innovationskraft ytterligare vilket känns fantastiskt.”

Tjänsten är utvecklad för att kunna nyttjas av alla EU-länder och genom samarbetet med Medfiles kan Nuverica snabbt få synpunkter även internationellt och inom kort expandera till de andra nordiska länderna – och på sikt hela EU. Nuverica har precis startat en investeringsrunda där kapitalet ska gå just till den europeiska expansionen.

Medfiles hjälper sina kunder på vägen mot kommersialisering med en rad tjänster. Genom Nuverica ska de effektivisera sin process för att ta fram närings- och hälsopåståenden.

”Kombinationen av ett mindre snabbrörligt bolag och ett större och mer erfaret skapar otroligt starka möjligheter för innovation. Vi ser det här som en början på ett viktigt samarbete som kommer att göra betydande ändringar för hur marknadskommunikation kring livsmedel ser ut i EU. Det kommer att vara enklare för livsmedelsföretag att göra rätt från start och därmed även underlätta för slutkonsumenten att ta välinformerade beslut vid inköp av livsmedelsprodukter. En sund utveckling för alla berörda parter”, säger Mari Lyyra, Head of Operations, Livsmedel & näring och foder, på Medfiles.

Nuverica startades i maj 2022 av techprofilen Carolin Solskär, näringsexperten Karin Jonsson och bolagsbyggaren Hidden Dreams efter att ha identifierat ett stort digitaliseringsbehov för hur livsmedelsföretag arbetar med närings-och hälsopåståenden.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1