Ica testar nya metoder för att underlätta hälsosamma val

PUBLICERAD: 30 november 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Sofie Karlsson, x-lead på Ica Gruppens innovationshubb ICAx, är ansvarig för testet.

Ica Gruppens innovationshubb ICAx har genomfört ett större test för att se om det går att hjälpa Icas e-handelskunder att göra mer hälsosamma val. Totalt erbjöds cirka en halv miljon kunder att testa olika funktioner som guidar till hälsosammare val.

Många kunder vill ha hjälp att välja mer hälsosam mat. Därför genomförde ICAx ett större test med syftet att göra det enklare för kunder att välja mer hälsosamt när de e-handlar hos Ica. Majoriteten av kundgruppen var positiv eller mycket positiv till funktionerna enligt en kvalitativ enkätundersökning.

Testets olika funktioner:
Smarta byten: Kunden blir erbjuden en alternativ vara som till exempel kan innehålla mer fibrer eller mindre socker, som fullkornspasta i stället för pasta gjord på enbart vete. Kunden får även upp en informationstext från en dietist om varför bytet är bättre ur ett hälsoperspektiv.
Hälsoprofilen: Kunden kan själv välja sina hälsopreferenser och sen taggas och sorteras varor efter kundens inställningar. Det finns många olika hälsopreferenser att välja utifrån, bland annat nyckelhålsmärkt, veganskt, låg fetthalt, hög fiberhalt och låg sockerhalt.
Hälsofilter: Hjälper kunden att kunna sortera lättare på de hälsosamma varor kunden vill ha, till exempel finns filter för äggfritt och produkter från Sverige.

”Vi ville testa en lösning som ger ett ökat mervärde för kunderna och som gör det enklare att handla mer hälsosamt utan att aktivt behöva planera för det. Det ska vara enkelt för alla att göra hälsosamma val i vardagen.  Många kunder uppskattade funktionen och nu kommer vi att utvärdera och besluta om vi ska jobba vidare med en långsiktig implementering”, säger Sofie Karlsson, ansvarig för projektet hos ICAx.

Resultatet av testet visar att majoriteten av kunderna som testat funktionen väljer att byta till de mer hälsosamma produkterna som föreslås. Dessutom köpte kunderna nya typer av varor som de inte brukade köpa innan testet. Efter testet har en kvalitativ enkätundersökning genomförts och många kunder är väldigt positiva till funktionen och upplever att Ica tar ansvar och gör det enkelt att handla hälsosamt. 38 procent svarade att funktionerna ändrade hur man handlade och att man valt mer hälsosamma alternativ.

I undersökningen framförde flera kunder att de fått större insikt i hur mycket socker det faktiskt är i vissa produkter som man vanligtvis handlade och att det är enklare att planera och göra mer medvetna köp med hjälp av funktionerna.

Testet genomfördes under perioden mars-maj 2022 och cirka en halv miljon kunder erbjöds att pröva den digitala tjänsten. Vad som klassas som hälsosamt i testet baseras på rekommendationer från Livsmedelsverket, EU och WHO.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker