The International Ice Cream Consortium har utsett SIA Glass kampanj för Sommarglassbåten till årets bästa marknadskampanj.
Varje år håller The International Ice Cream Consortium (IICC) konferens för sina medlemmar, tretton glasstillverkare från Europa, Mellanöstern, Amerika och Asien som tillsammans är topp 3 i storlek, sett till hela den globala glassmarknaden.
SIA Glass röstades i år fram som nummer ett i kategorin Best Commercial Solution för sitt kampanjupplägg med Årets Sommarglassbåt, som lanserades i år. Glassbåten är SIA Glass starkaste varumärke sedan 1960-talet och förra året slogs försäljningsrekord på 16 miljoner sålda glassbåtar i dagligvaruhandeln. Årets Sommarglassbåt, som gjordes i en begränsad upplaga i smaken Hallon & Vit Choklad, är en förädling av den ikoniska favoriten:
”Vi har jobbat länge och målmedvetet med vår glassbåt och vi försöker både förvalta och utveckla det arvet, så det här är ett roligt och hedrande bevis på att vi gör det bra”, säger Dan Bengtsson, marknadschef på SIA Glass.
SIA Glass vann även brons i kategorin Bästa Tekniska lösning för sin härdningstunnel i den kommande fabriken som ska stå klar nästa år. Det svenska företaget vann även 2019 med Bäst vaniljglass.
Kategorierna som det tävlas i är:
• Best Ice Cream
• Most Innovative Ice Cream
• Best Technical Business Solution
• Best Commercial Business Solution
• Ice Cream Maker of the Year
Medlemmarna i IICC presenterar sina bästa och mest innovativa nya glassar, som avsmakas och bedöms enligt specifika kriterier, till exempel sensorisk bedömning, visuellt utseende, konceptattraktion, etc.
Medlemmar i IICC: Bulla, Australien, Diplom-Is AS, Norge, Chapmans glass, Kanada, LEDO , Kroatien, Grupo Kalise Menorquina SA, Spanien, Farggi La Menorquina, Spanien, SIA Glass, Sverige, IFFCO, Förenade Arabemiraten, Helados Sarita, Guatemala, Sammontana, Italien, Kri Kri, Grekland, Helacor, Argentina och DELIZIA , Bolivia.