Livsmedelsföretagen: 3 av 5 skär ner på julmaten

PUBLICERAD: 25 november 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Av Livsmedelsföretagens stora julundersökning framgår det att julen 2022 kommer gå i besparingens tecken för många svenskar.

Höjda räntor, stigande matpriser och kostnadsinflation sätter djupa spår i svenskarnas julfirande. 2 av 5 anger att det viktigaste när de planerar årets julbord är att maten inte är för dyr. Julskinkan är fortfarande överlägsen favorit på julbordet, lutfisken är minst populär och rätten som flest har svårt att få till är Janssons frestelse. Detta framgår av Livsmedelsföretagens årliga julundersökning.

Demoskop har på uppdrag av Livsmedelsföretagen frågat 1 115 personer hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år. För första gången i julundersökningens 10-åriga historia anger svenskarna att det viktigaste när de planerar julbordet är att maten inte är för dyr. Förstaplatsen delas med svarsalternativet ”att maten är svenskproducerad” som har legat i topp de senaste fem åren men nu tappar rejält. Även alternativet ”att maten håller extra hög kvalitet” tappar stort jämfört med 2021.

”Kostnaderna för att producera livsmedel har ökat extremt mycket sedan våren 2021. I somras började matpriserna stiga på ett märkbart sätt för de flesta konsumenter och av allt att döma kommer de fortsätta uppåt. Julen är oerhört viktig för producenterna och att många konsumenter nu ser sig tvingade att spara in på julbordet är ett hårt slag för alla svenska livsmedelsföretag som kämpar för att hålla näsan ovanför ytan. Svensk mat och dryck håller väldigt hög kvalitet och kostar därefter, och tyvärr är det just pris och kvalitet som ser ut att få stryka på foten i jul”, säger Björn Hellman, VD på Livsmedelsföretagen.

Fråga: Vad kommer vara viktigast i planeringen av julbordet? (Max två alternativ. Förra årets svar inom parentes)

1.Att maten inte är för dyr | 38 % (17 %)
2.Att maten är svenskproducerad | 38 % (49 %)
3.Att maten håller extra hög kvalitet | 27 % (41 %)
4.Att det går snabbt och enkelt att förbereda julbordet | 26 % (21 %)

Det vanligaste svaret på frågan hur man ska minska på kostnaderna för julbordet är att ta bort de mindre populära rätterna. Att döma av en annan fråga i undersökningen – ”Vilken av följande rätter tycker du minst om?” – så blir det först och främst lutfisk, ål och sylta som stryks från inköpslistorna. Andra åtgärder för att spara pengar i jul är att leta mer efter extrapriser och minska mängden mat och dryck. Många planerar också att fördela kostnaderna genom att ha julbordet som ett knytkalas.

För tionde året i rad visar undersökningen att julskinkan är svenskarnas absoluta favorit på julbordet. Julskinkan tappar dock några procentenheter jämfört med 2021 men har fortfarande en betryggande ledning till tvåan Janssons frestelse. På en delad tredje plats återfinns lax, sill och köttbullar.

Fråga: Vilken av följande rätter är din absoluta favorit på julbordet? (Välj en)
1.Julskinka | 25 %
2.Janssons frestelse | 17 %
3.Lax | 9 %
4.Sill | 9 %
5.Köttbullar | 9 %
6.Revbensspjäll | 4 %

Julmusten är den klara dryckesfavoriten till julmaten med julöl och snaps en bra bit efter på plats två och tre. Bland juldesserterna står sig klassikern ris à la Malta även i år med knäck och chokladasken på andra respektive tredje plats. Julgodiset som flest svenskar säger ”tack, men nej tack” till är marmeladkulan.

Coronapandemin och dess konsekvenser dominerade julmatsundersökningarna både 2020 och 2021. I årets undersökning uppger 19 procent (2021: 26 procent) av svenskarna att de fortfarande är oroliga för att sprida covid-19 i samband med julfirandet och 15 procent (2021: 37 procent) är rädda för att själva bli smittade.

Andra frågor i julundersökningen är bland andra:
•Kommer du att äta julbord på restaurang i år
•Planerar du att fira julafton tillsammans med andra än den närmaste familjen?
•I vilken utsträckning ansvarar du för att ordna julmaten i år?
•Kommer du/den som ansvarar för ditt julbord att beställa maten från en restaurang, en cateringfirma eller ett matkasseföretag?

Livsmedelsföretagens julundersökning kan laddas ner här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Livsmedelsindustrins viktigaste frågor inför EU-valet

Livsmedelsföretagen har tagit fram ett valmanifest med branschens fem viktigaste frågor inför EU-valet den 9 juni.
Livsmedelsforetagen_EU-val_Valmanifest_Livsmedelsproduktion_2024

Lantmännen fortsätter investera i spannmålsexporten

Lantmännen har investerat cirka 100 miljoner kronor i hamnanläggningen för spannmålsexport på Djurön utanför Norrköping.
djurön

Ny databas visar vilka livsmedel som kommunerna köper

Jordbruksverket har samlat in statistik över kommunernas livsmedelsinköp i SILO-databasen.
elever_buffe_fotoMATtanken

Marine Stewardship Council har en ny Sverigechef

Den 1 april tog Carl Dahlman Olofsson över som Sverigechef för Marine Stewardship Council, MSC.
carl-dahlman