Flera dagligvaror bland de högst rankade varumärkena

PUBLICERAD: 24 november 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Marabou går in på årets lista över de högst rankade varumärkena i Sverige. Foto: Mondelēz International Inc||

Flera varumärken inom dagligvaror och hushåll hamnar i topp på årets lista över de högst rankade varumärkena i Sverige – YouGov BrandIndex 2022.

YouGovs BrandIndex mäter konsumenternas uppfattning om olika varumärken utifrån sex parametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.

I årets mätning återtar Ica sin andraplats på listan över de tio högst rankade varumärkena efter förra årets tredjeplats och Wasabröd avancerar från femte till fjärde plats. Marabou, som är ny på listan, hamnar på nionde plats, medan Västerbottensost hamnar utanför årets topplista. Systembolaget halkar ner från sjunde till åttonde plats. Swish håller sig kvar i toppen som det högst rankade varumärket i Sverige sedan föregående mätning.

YouGov Brandindex mäter även vilka varumärken som har stärkt sin image mest sedan den senaste mätningen i september 2021. Där hamnar FUN Light i topp. Andra dagligvaror på tio i topp-listan är Frankful på en femteplats och Tulip på åttonde plats.

Hela topplistorna finns nedan

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Anamma vill knuffa köttätare i en grönare riktning

Anamma lanserar köttavdraget, som innebär att den som har köpt kött kan använda kvittot för att få ett avdrag på vegoprodukter.
Köttavdraget

Fermentering ska ge nya hållbara råvaror

Greenfood och Tekinn undersöker hur svinn och rester kan omvandlas till ätbara råvaror med hjälp av fermentering.
8ebf740ccd2aa56f_org

Axfood förvärvar hela City Gross

Bergendahlskoncernen säljer resten av City Gross till Axfood. Köpeskillingen uppgår till 2 miljarder kronor.
803c6e3f4e727c16_org

Atria minskar sitt matsvinn med Matmissionen

Atria har tecknat ett donatoravtal med Matmissionen. Genom samarbetet kan Atria minska sitt matsvinn och samtidigt stödja Matmissionens arbete.
Matmissionen i Jakobsberg öppnar i april 2020.