Livsmedelshandeln uppmuntrar konsumenterna att handla mer kött genom kampanjer som ”köp tre baconpaket till priset av två” – men det gäller inte miljömärkt kött som väldigt sällan marknadsförs. Det visar tankesmedjan Questionmarks undersökning som har genomförts i samarbete med WWF.
Superlist-undersökningen som har genomförts i Sverige omfattar de fyra största dagligvarukedjornas online-butiker och annonsblad som fanns tillgängliga på nätet under sex veckor i augusti och september i år. Varje vecka som undersöktes fanns det erbjudanden på köttprodukter och två av tre erbjudanden på köttprodukter var flerköpserbjudanden visar undersökningen. Detta skapar problem, menar WWF, eftersom dagligvaruhandeln står för cirka 70 procent av den totala livsmedelskonsumtionen.
”Genom dessa kampanjerbjudanden bidrar svenska matbutiker till den höga miljöpåverkan som köttet har. Livsmedelskedjorna skulle lätt kunna ändra det, genom att inte uppmuntra konsumenterna att köpa mer kött än planerat och att inte marknadsföra kött som får rött eller gult ljus i Köttguiden”, säger Gustaf Lind, generalsekreterare på WWF.
Ny forskning i Storbritannien har visat att flerköpserbjudanden av typen ”tre till priset av två” leder till ökad konsumtion av den marknadsförda maten, vilket enligt WWF är en utveckling i helt fel riktning när det gäller kött.
”Att handeln lockar kunder med erbjudanden på kött är ohållbart på så många vis. Det leder till att hållbarhetsmålen blir omöjliga att nå och att det nödvändiga skiftet till mer växtbaserat hindras”, säger Anna Richert, senior matexpert WWF.
Enligt studien står kött som får grönt ljus i Köttguiden för lite mer än två procent av erbjudanden under perioden som undersöktes. En annan studie från WWF visar att en majoritet av de svenska konsumenterna tycker att det är svårt att hitta de hållbara alternativen i butiker och att den maten är dyr.
”I dessa tider med höga matpriser är vårt råd att äta mer växtbaserat och minska matsvinnet. Då har man större möjlighet att köpa miljömärkt kött, när man väl äter det. Vi ser en tydlig öppning för mer certifierat naturbetskött i butikerna, märkt med Svensk Sigill Naturbeteskött. Om kött ska kampanjas så är det sådant kött vi vill se i reklambladen”, säger Anna Richert.
Men det är inte bara handeln som kan göra skillnad, menar WWF, och hänvisar till andra länders metoder för att minska köttkonsumtionen.
”Staden Haarlem i Holland har till exempel tagit beslutet att förbjuda reklam för kött från 2024 för att uppmuntra till lägre konsumtion av kött av hållbarhetsskäl, likt Stockholms stad som vill stoppa fossil reklam, säger Anna Richert och ställer frågan om detta är något för beslutsfattare i Sverige att fundera på.
Undersökningen Superlist är ett multinationellt forskningsprogram som drivs av tankesmedjan Questionmark. Rapporten som har tagits fram tillsammans med WWF är finansierad av Svenska Postkodstiftelsen. Syftet är att granska dagligvaruhandeln och på så sätt bidra till ökad hållbarhet och transparens. Granskningen har genomförts under sex veckor, då Questionmark har undersökt antalet erbjudanden på köttprodukter samt vilken typ av kött som ingår i dessa erbjudanden.
Köttkonsumtionen i Sverige:
Under perioden 1960-2021 har totalkonsumtionen av kött ökat från 51 kg till 80 kg per person och år, enligt Jordbruksverket. Efter toppnoteringen 2016 som var 88 kg per person och år har konsumtionen minskat, för att 2021 vända svagt uppåt igen. Totalkonsumtionen är inte det som äts direkt, utan en siffra som hämtas från import- och slaktstatistik. Konsumtionen av kött räknat i rå vikt ligger enligt Livsmedelsverket på mellan 50 och 55 kg per person och år.
Rapporten kan laddas ner här