Tempechips tog hem segern i Ät!Stockholm 2022

PUBLICERAD: 22 november 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Mor och dotter Sen och Linn Gustafsson, Hallstavik Tempe, tog emot priset i Ät!Stockholm 2022. Foto: Liza Simonsson

Hallstavik Tempe med produkten ”Tempechips på svenska baljväxter” stod som vinnare av Ät!Stockholm 2022. På andra plats kom Eat for Change med ”Svensk sambosa” och på tredje plats Kocken & Grisen med den bredbara salamin ”Bre-Hot”. Hallstavik Tempe kammade även hem Publikens Pris.

Som vinnare av Ät!Stockholm 2022 får Hallstavik Tempe, dels en check värd 10 000 kr av Almi som kan användas för företagsrådgivning, dels 4 timmars rådgivning med Ekologiska Säljbolaget med fokus på att nå marknaden med den vinnande produkten.

Första pris: Tempechips på svenska baljväxter
Lag: Hallstavik Tempe
Huvudråvaror: Svenskodlade lupinbönor, svarta bönor och gröna ärtor.
Kontaktpersoner: Sen Gustafsson och Linn Gustafsson
Juryns motivering: ”En krispig skönhet som är lätt att tycka om. Passar i många sammanhang, såväl som snacks som i matlagning. Ett lätt sätt för gammal som ung att äta och uppskatta grödor som är viktiga för hållbara växtföljder. Stor marknadspotential som en mer hälsosam utmanare inom sitt segment.”

Andra pris: Svensk Sambosa
Lag: Eat for Change
Huvudråvaror: Ekologiskt vetemjöl från Limabacka Kvarn samt svenska linser, lök, vitlök, morötter, färsk koriander och persilja samt kryddor.
Kontaktperson: Viktor Kallas
Juryns motivering: ”Fint sammansatta smaker med härlig textur. En samtida vegansk produkt som är lätt att charmas av. Bra alternativ till bekväm mat som bidrar till integration på arbetsplatsen och i måltiden. Rena råvaror från svenska lantbrukare med smak från världen paketerat på ett hantverksmässigt snyggt sätt.”

Tredje pris: Bre-Hot
Lag: Kocken och Grisen
Huvudråvaror: Huvudråvaror: 95% griskött från Roslagskött.
Kontaktperson: Daniel Tottie
Juryns motivering: ”En svensk delikatess inspirerad av europeisk matkultur. Väl värdig originalet med smakfull kryddighet som smälter i munnen. Från djur som levt utomhus kommer en outnyttjad råvara till användning som platsar i butikens delidisk. En ren produkt med ett fåtal ingredienser och generösa användningsområden.”

Priserna delades ut vid den livesända finalen på Södertälje Science Park den 22 november. De 11 tävlingsbidragen bedömdes av experter i en smakjury, en marknadsjury och en hållbarhetsjury.

Smakjuryn: Fredrik Eriksson (ordförande), krögare, Frida Nilsson, ESS Group, Niklas Karlsson, kock, Sara Lindstrand Mboge, sommelier och vinskribent samt Jon Enocksson, kökschef.

Marknadsjuryn: Mikael Palmberg (ordförande), Ekologiska Säljbolaget, Maja Påhlman, Lantmännen Cerealia, Rachel Lahdo Ghareb, Almi Stockholm, Robert Kingfors, VD Södertälje Science Park och Tobias Nilsson, Ica Kvantum Liljeholmen.

Hållbarhetsjuryn: Carola Magnusson (ordförande), Carolas EKO, Birgitta Carlsson, LRF Mälardalen, Emelie Hansson, Martin & Servera-gruppen, Maria Carty, Saltå Kvarn samt Ulrika Backlund, WWF, Världsnaturfonden.

Tävlingen Ät!Stockholm vänder sig till små och medelstora livsmedelsföretagare i Stockholms län som är förädlare, råvaruproducenter eller matlagare och arrangeras av Region Stockholm, Länsstyrelsen i Stockholm, Södertälje kommun och MatLust Utvecklingsnod.

Alla tävlande bidrag presenteras här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206