Ny förpackningslösning sparar kartonger och pappkassar

PUBLICERAD: 9 november 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Gordons VD Ali Ghoce presenterade Gordon Circular på mässan Logistik & Transport den 8 november.

Last mile-företaget Gordon har registrerat en patentansökan för en helt ny lösning för att göra hemleveranser mer cirkulära. Det handlar om att mat levereras till beställarens dörr i återanvändbara väskor som hämtas upp vid nästa leverans.

Gordon Circular innebär att Gordons kunder packar de beställda matvarorna i återanvändbara ” Gordon-väskor”. Gordon levererar väskorna med mat hem till beställarna och tar med sig väskorna från tidigare leveranser tillbaka. Kassarna rengörs sedan innan det är dags att fylla dem med mat igen. Under transporten står kassarna i stapelbara återanvändbara boxar. Detta gör att behovet av ytteremballage som inte kan återanvändas försvinner.

” Gordon har i dag 600 000 leveranser varje månad. Vår förhoppning är att vi ska kunna göra en rejäl insats för att minska användningen av pappkassar och pappkartonger. Våra kunder är företag inom dagligvaruhandeln, matkasseföretag och livsmedelsproducenter. Vi vill att det ska vara enkelt för dem att minska på mängden pappkartonger och papperskassar som bara används en gång vid hemleveranser. Vi vill också göra det enklare för personer som handlar mat på nätet att göra klimatvänliga val och slippa hanteringen av pappkartonger och papperskassar som tar plats och som ska lämnas till återvinning”, säger Ali Ghoce, VD och grundare av Gordon.

Gordon har registrerat en patentansökan för Gordon Circular, som presenterades på branschmässan Logistik & Transport i Göteborg den 8 november.

”När vi introducerar Gordon Circular innebär det att vi kan erbjuda såväl en samordnad last mile-leverans som ett samordnat cirkulärt system för kylda varor. Vi har redan mött ett stort intresse för vår cirkulära lösning från flera av våra nuvarande samarbetspartners”, säger Ali Ghoce.

Nyligen presenterade Naturvårdsverket statistik som visar att en genomsnittlig svensk under 2021 hanterade 55 kilo förpackningar av papp, kartong och wellpapp. Svensk Handel har gjort en opinionsundersökning som visar att en klar majoritet av svenskarna som handlar på nätet ser emballaget som ett problem och vill minska klimatpåverkan av hemleveranserna.

I samma undersökning uppger 70 procent av de e-handelsföretag som planerar att göra åtgärder som förbättrar hållbarheten att de vill minska på emballaget och 55 procent uppger att de vill använda emballage som går att återanvända.

”Vi på Gordon ser fram emot att under den närmaste tiden kunna börja testa Gordon Circular i samarbete med olika samarbetspartners för att kunna minska mängden förpackningsavfall”, säger Catherine Alsén Gelfgren, projektledare för Gordon Circular.

”Vi kan leverera kylda matvaror till nio av tio svenskar och vi har kontakt med dem som vi lämnar maten till digitalt. Det gör det enkelt för personer att lämna tillbaka Gordon-kassarna som maten har kommit i till oss och vi kan enkelt ta med dem i våra bilar. Det är en möjlighet för att minska klimatpåverkan som vi vill ta vara på.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. Hon tillträder efter sommaren.
Frida Carlsson

Saveggy tar in 20 miljoner från investerare

Saveggy har utvecklat en ätbar växtbaserad beläggning som ersätter plasten på gurka. Nu siktar bolaget på lansering i industriell skala.
bd40b94b513bbcc2_org

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58