Framtidens mat vinner årets Blåslampa

PUBLICERAD: 25 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Braxenbiffar i köket på Torsåker gård. Foto: Linda Prieditis

Är det braxenbiffar, lax uppfödd på mjölmasklarver och färs på sötlupin vi ska äta i framtiden? Ja, det tror i alla fall årets vinnare av konsumentpriset Blåslampan.

Vinnare av Sveriges Konsumenters och tidningen Råd & Röns konsumentpris Blåslampan är hållbarhetsorganisationen Axfoundations satsning på att utveckla framtidens mat i samarbete med forskare och experter i hela livsmedelskedjan.

Juryns motivering
I testköket på Torsåker gård står framtidens mat på spisen. Här samlar hållbarhetsorganisationen Axfoundation fiskare, forskare, lantbrukare och livsmedelsindustri, med flera, för att tillsammans utveckla mat som är bra för både människa och miljö – och på så vis bidra till den nödvändiga omställningen. Baljväxtfärs, grön cirkulär lax och nu senast fiskkakor på braxen är tre innovationer från gården som hamnat i butikshyllan. Smaklig spis!”

”I teorin kan vi sluta flyga och sluta köpa onödiga prylar, men vi kommer aldrig att kunna sluta äta. Därför är det så viktigt att konsumenterna erbjuds hållbara livsmedelsalternativ”, säger Madeleine Linins Mörner, programansvarig för Framtidens mat.

Konsumentpriset Blåslampan delas ut av Sveriges Konsumenter och tidningen Råd & Rön. Priset ska gå till en person, organisation eller ett företag som på ett inspirerande och nyskapande sätt slagit vakt om konsumenternas intressen. Vinnaren får 10 000 kronor, en antik blåslampa och en prenumeration på tidningen Råd & Rön.

Axfoundation och Framtidens mat:
Axfoundation är en icke-vinstdrivande, fristående organisation som utvecklar praktiska lösningar på konkreta hållbarhetsutmaningar. Verksamheten arbetar med tre programområden: Cirkulär ekonomi, Hållbar produktion och konsumtion samt Framtidens mat. Torsåker gård är Axfoundations testgård och utvecklingscentrum för framtidens hållbara livsmedelssystem.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. Hon tillträder efter sommaren.
Frida Carlsson

Saveggy tar in 20 miljoner från investerare

Saveggy har utvecklat en ätbar växtbaserad beläggning som ersätter plasten på gurka. Nu siktar bolaget på lansering i industriell skala.
bd40b94b513bbcc2_org

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58