Reitan Convenience i Sverige ansluter sig till Consupedias databas för att genomlysa hela sitt sortiment ner på produktnivå. Databasen innehåller i dagsläget 250 000 produkter och nitton hållbarhetsparametrar som visar deras påverkan på miljö, hälsa och rättvisa. Samarbetet är en del av RCS hållbarhetsstrategi med ambitionen att alla produkter på Pressbyrån och 7-Eleven ska vara hållbara till 2030.
Consupedia har i samarbete med forskare vid KTH och Högskolan Dalarna skapat en detaljerad databas för hållbarhetsinformation om livsmedel. Genom samarbetet med Consupedia kan RCS nu enklare:
- ta ett helhetsgrepp om det holistiska hållbarhetsavtrycket i hela sortimentet.
- påverka producenter, leverantörer till att förbättra sin hållbarhet.
- underlätta för kunder så att det blir enkelt att göra hållbara val.
”Genom Consupedia kan vi nu få fram hållbarhetsdata som gör att det går att följa hållbarhetsavtrycket ner på produktnivå för Pressbyrån, 7-Eleven och PBX, så att vi kan fortsätta leda vägen mot framtidens convenience”, säger Jesper Pettersson, sortiment- och inköpschef på Reitan Convenience Sverige.
Kopplat till databasen har Consupedia utvecklat ett antal tjänster och applikationer för att hjälpa konsumenter och olika aktörer att fatta mer hållbara beslut kring livsmedel.
”Jag har stor respekt för Reitan Convenience i Sverige som vågar bryta ny mark i den omfattande förändring som måste ske. Samarbetet är en milstolpe för både Consupedia och hela livsmedelssystemet. Tillsammans gör vi det lättare för människor att fatta mer hållbara beslut för sig själva, för andra och hela planeten”, säger Roberto Rufo Gonzalez, VD och grundare på Consupedia.