RCS ska genomlysa hållbarheten hos hela sitt sortiment

PUBLICERAD: 21 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Reitan Convenience i Sverige ansluter sig till Consupedias databas för att genomlysa hela sitt sortiment ner på produktnivå. Databasen innehåller i dagsläget 250 000 produkter och nitton hållbarhetsparametrar som visar deras påverkan på miljö, hälsa och rättvisa. Samarbetet är en del av RCS hållbarhetsstrategi med ambitionen att alla produkter på Pressbyrån och 7-Eleven ska vara hållbara till 2030.

Consupedia har i samarbete med forskare vid KTH och Högskolan Dalarna skapat en detaljerad databas för hållbarhetsinformation om livsmedel. Genom samarbetet med Consupedia kan RCS nu enklare:

  • ta ett helhetsgrepp om det holistiska hållbarhetsavtrycket i hela sortimentet.
  • påverka producenter, leverantörer till att förbättra sin hållbarhet.
  • underlätta för kunder så att det blir enkelt att göra hållbara val.

”Genom Consupedia kan vi nu få fram hållbarhetsdata som gör att det går att följa hållbarhetsavtrycket ner på produktnivå för Pressbyrån, 7-Eleven och PBX, så att vi kan fortsätta leda vägen mot framtidens convenience”, säger Jesper Pettersson, sortiment- och inköpschef på Reitan Convenience Sverige.

Kopplat till databasen har Consupedia utvecklat ett antal tjänster och applikationer för att hjälpa konsumenter och olika aktörer att fatta mer hållbara beslut kring livsmedel.

”Jag har stor respekt för Reitan Convenience i Sverige som vågar bryta ny mark i den omfattande förändring som måste ske. Samarbetet är en milstolpe för både Consupedia och hela livsmedelssystemet. Tillsammans gör vi det lättare för människor att fatta mer hållbara beslut för sig själva, för andra och hela planeten”, säger Roberto Rufo Gonzalez, VD och grundare på Consupedia.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1