Varumärket Sibylla fyller 90 år och firas med kampanj

PUBLICERAD: 19 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Sibylla-kiosken 1968.

Varumärket Sibylla firar 90-årsjubileum den 20 oktober. Redan år 1932 lanserades Sibylla-korven som en hyllning till prinsessan med samma namn och numera serveras över 150 miljoner Sibylla-portioner varje år. Idag är varumärket också etablerat internationellt och finns på åtta marknader.

Kampanjen ”A Swedish love story” kommer att lanseras på Sibyllas namnsdag den 20 oktober, som också anses som årsdagen. I servicehandel, dagligvaruhandeln, arenor och events kommer 90-årsjubileet att uppmärksammas med bland annat specialframtagna förpackningar, tävlingar, specialerbjudanden, korvogram och jubileumsmeny.

”I år vill vi fira det faktum att varumärket Sibylla fyller 90 år. Sibyllas korvkiosker blev tidigt en central samlingsplats på många orter i landet och är djupt rotade i den svenska folksjälen. Mycket har hänt genom åren men än idag är varumärket nära kopplat till svensk matkultur, kvalitet och tradition samtidigt som vi fortsätter att blicka framåt och vara innovativa”, säger Toni Nora, ansvarig för Atria Concept som äger Sibylla-varumärket.

Sibylla var ett av de första fastfood-varumärkena i Sverige under dåvarande segmentet ”bekväm mat”. Under lågkonjunkturen på 30-talet började Oskar Lithell servera korv från små vagnar för att öka försäljningen. Vagnarna blev grunden för det moderna gatuköket och dagens Sibyllarestauranger.

Namnet Sibylla var resultatet av en tävling som Oskar Lithell utlyste bland sin personal för att namnge både varumärke och korv. Motiveringen till det vinnande bidraget var att en korv med så god och kunglig smak borde ha ett kungligt namn. Därför döptes den efter den tyska prinsessa som senare gifte sig med prins Gustav Adolf.

1994 tog Atria fram ett shop in shop-koncept kring korven med anpassade produkt- och maskinlösningar för servicehandeln. Detta blev starten till korvens intåg på bensinstationerna i Sverige. Fram till 1997 var Sibylla enbart en svensk företeelse, men idag kommer hälften av omsättningen från de internationella marknaderna.

”Det är få svenskar som känner till att svensk korv är så populär även utanför Sveriges gränser. Nu gasar vi på igen med att etablera Sibylla i bland annat Storbritannien, men även på mer exotiska marknader som Sydkorea”, säger Toni Nora.

Sibyllas historiska milstolpar
• 1932: Sibylla-korven lanseras
• 1957: Produktionen startar i Sköllersta, Sverige
• 1972: Den första Sibylla-hamburgaren lanseras
• 1994: Sibylla shop in shop lanseras i Sverige
• 1997: Sibylla gatukök startar med 200 franchiseföretag i Sverige
• 1997: Sibylla concept lanseras i Finland
• 1999: Sibylla concept lanseras i Polen och Baltikum
• 2004: Sibylla utnämns till ett super brand i Sverige
• 2016: Sibylla-kedjan utses till årets svenska franschisekedja
• 2018:  Sibylla concept lanseras i Korea och England
• 2022: Sibylla-varumärket fyller 90 år

Sibylla i siffror
• Över 150 miljoner Sibylla-portioner serverades under 2021.
• Sibylla finns på åtta marknader, med en sammanlagd befolkning på cirka 224 miljoner människor, och säljs på totalt cirka 4 100 försäljningsställen.
• Sibylla har på grund av sin starka tillväxt utnämnts till Gasell-bolag både i Sverige och Polen.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623