Coca-Cola i Sverige lanserar nya fastsittande korkar

PUBLICERAD: 13 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari


I linje med EU:s engångsplastdirektiv som träder i kraft 2024 kommer Coca-Cola redan under hösten 2022 att introducera övergången till fastsittande korkar på PET-flaskor.

Under oktober introducerar Coca-Cola i Sverige nya fastsittande korkar på PET-flaskor för att öka insamlingen och återvinning av hela förpackningen. Den nya designen gör att korken förblir fäst till flaskan även efter öppning. Förändringen kommer att genomföras på samtliga PET-flaskor i sortimentet och planeras att vara klar senast 2023. Först ut blir Fanta, Coca-Cola, Sprite och bonaqua.

”Vi är fast beslutna att nå längre och snabbare, där det är möjligt, tillsammans med både partners och kunder. Vi vill använda mindre förpackningar där vi kan, och för de förpackningar vi använder är vårt mål att 100 procent samlas in, återanvänds eller återvinns, för att skapa en cirkulär ekonomi där inga förpackningar hamnar som skräp i våra vatten eller natur. Vi har redan övergått till att använda 100 procent återvunnen plast i våra PET-flaskor. De nya korkarna är nästa steg i vår innovations- och förpackningsresa”, säger Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör, Coca-Cola Europacific Partners Sverige.

Coca-Cola har en övergripande strategi mot World Without Waste, med en vision om en skräpfri värld och tillsammans med branschen strävar företaget mot 100 procent återvinning av både flaska och kork senast 2030.

”Vi är glada över att vi gemensamt inom EU arbetar för att minska nedskräpning av natur och hav. Att minska plastavfallet är avgörande om vi ska kunna uppfylla våra miljömål och gå över till en mer cirkulär ekonomi. Att Coca-Cola i Sverige redan nu ställer om för att öka insamlingen och återvinningen av deras förpackningar ser vi som väldigt positivt”, säger Johanna Ragnartz, VD på Håll Sverige Rent.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden