Coop utökar samarbetet med Too Good To Go

PUBLICERAD: 4 oktober 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Coop går in i ett nationellt samarbete med maträddarappen Too Good To Go efter att ha testat tjänsten hos elva pilotbutiker. Genom samarbetet kommer fler kunder att kunna köpa mat som riskerar att bli svinn till rabatterat pris och Coop får ytterligare ett verktyg för att minska matsvinnet.  

Genom appen Too Good To Go kan anslutna butiker erbjuda rabatterade matkassar med varor som närmar sig bäst före-datum, är utsorterade eller överskott och riskerar att bli svinn i slutet av dagen. Tjänsten har redan testats av elva Coop-butiker i Värmland, Stockholm och på Gotland med lyckat resultat. Butikerna har tillsammans hittills under 2022 räddat 9 415 matkassar och kunderna har gett höga betyg till tjänsten.

”Vi har varit igång i precis ett år med att rädda mat tillsammans. Det har fungerat bra från start och nu är det en del av vår dagliga rutin. Man märker att det sprider sig, folk pratar om det. Det är roligare för oss också, att vi kan göra något bra av det som annars skulle slängas. Det känns bra i magen när vi gör allt vad vi kan för att inte slänga mat”, säger Maria Ytter, butikschef på Coop Hagastaden.

Med ett utökat samarbete är ambitionen att fler butiker över hela landet ska kunna ansluta sig.

”Vi går nu in ett ramavtal som gör att fler butiker har möjlighet att samarbeta med Too Good To Go. Vi vill både inspirera och hjälpa kunder till att göra hållbara val och den här tjänsten är smidig både för oss och för kunden för att rädda mat som riskerar att bli svinn”, säger Anneli Bylund, hållbarhetsstrateg på Coop Sverige.

”Det känns fantastiskt att få utöka vårt partnerskap med Coop Sverige och därmed få möjligheten att nå kunder över hela landet och rädda ännu mer mat. Vi har under bara några månaders tid räddat tonvis med mat tillsammans. Resultaten är tydliga, tillsammans gör vi skillnad”, säger Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor