Lohilo, som har det nuvarande distributionsansvaret för Häagen-Dazs i Sverige, meddelade för en tid sedan att avtalet med General Mills inte kommer att förlängas. Avtalet tas nu över av Arvid Nordquist HAB från och med 2023.
Lohilos försäljning av produkter under varumärket Häagen-Dazs har uppgått till cirka 70 miljoner kronor om året. Nu tar Arvid Nordquist HAB över distributionsavtalet från och med den 1 januari 2023.
”Vi är givetvis mycket stolta över att få ta över ansvaret för Häagen-Dazs. Det är ett starkt och globalt varumärke med ikonisk status och inte minst fantastiskt god glass. För oss är avtalet också en bekräftelse på att Arvid Nordquist har en attraktiv och välfungerande affärsmodell”, säger Håkan Ljungqvist, COO på Arvid Nordquist HAB.
Enligt Mark Henning, som är General Mills försäljningschef för norra Europa, är Sverige en strategisk tillväxtmarknad för General Mills.
”Arvid Nordquist har en stark position på den svenska marknaden och erbjuder en kommersiell organisation och marknadsbearbetning som passar våra behov för den svenska marknaden, som är så viktig för oss. Förutom den starka säljbearbetningen ser vi Arvid Nordquist som en partner med ett starkt nätverk och lång erfarenhet. Vi tror att samarbetet med Arvid Nordquist kommer att påskynda tillväxtvägen för vårt varumärke Häagen-Dazs och bidra till tillväxten av hela glasskategorin och särskilt take home-segmentet”, säger Mark Henning.
General Mills Inc är specialiserat på produktion och distribution av stora livsmedelsmärken över hela världen. Häagen-Dazs är, enligt marknadsundersökningsföretaget Nielsen, det främsta glassvarumärket i världen och finns i mer än 80 länder. Den globala omsättningen till återförsäljare från varumärket beräknas uppgå till över en miljard dollar.