Arvid Nordquist blir ansvarigt för Häagen-Dazs i Sverige

PUBLICERAD: 30 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Lohilo, som har det nuvarande distributionsansvaret för Häagen-Dazs i Sverige, meddelade för en tid sedan att avtalet med General Mills inte kommer att förlängas. Avtalet tas nu över av Arvid Nordquist HAB från och med 2023.

Lohilos försäljning av produkter under varumärket Häagen-Dazs har uppgått till cirka 70 miljoner kronor om året. Nu tar Arvid Nordquist HAB över distributionsavtalet från och med den 1 januari 2023.

”Vi är givetvis mycket stolta över att få ta över ansvaret för Häagen-Dazs. Det är ett starkt och globalt varumärke med ikonisk status och inte minst fantastiskt god glass. För oss är avtalet också en bekräftelse på att Arvid Nordquist har en attraktiv och välfungerande affärsmodell”, säger Håkan Ljungqvist, COO på Arvid Nordquist HAB.

Enligt Mark Henning, som är General Mills försäljningschef för norra Europa, är Sverige en strategisk tillväxtmarknad för General Mills.

”Arvid Nordquist har en stark position på den svenska marknaden och erbjuder en kommersiell organisation och marknadsbearbetning som passar våra behov för den svenska marknaden, som är så viktig för oss. Förutom den starka säljbearbetningen ser vi Arvid Nordquist som en partner med ett starkt nätverk och lång erfarenhet. Vi tror att samarbetet med Arvid Nordquist kommer att påskynda tillväxtvägen för vårt varumärke Häagen-Dazs och bidra till tillväxten av hela glasskategorin och särskilt take home-segmentet”, säger Mark Henning.

General Mills Inc är specialiserat på produktion och distribution av stora livsmedelsmärken över hela världen. Häagen-Dazs är, enligt marknadsundersökningsföretaget Nielsen, det främsta glassvarumärket i världen och finns i mer än 80 länder. Den globala omsättningen till återförsäljare från varumärket beräknas uppgå till över en miljard dollar.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894