Agtira och Greenfood tecknar avtal om stadsodling i Haninge

PUBLICERAD: 29 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Foodtech-företaget Agtira AB har tecknat ett avtal om att leverera miljontals gurkor till livsmedelskoncernen Greenfood från den odlingsanläggning på 3 000 kvadratmeter som Agtira kommer att bygga i anslutning till Ica Maxi Haninge.

Under våren tecknade Agtira och Greenfood ett ramavtal, som innebär att man de kommande åren ska etablera ett tiotal stora odlingssystem på olika platser i Sverige, främst i storstadsområdena. Nu står det klart att den första av dessa stadsodlingar kommer att uppföras i anslutning till Ica Maxi Haninge, som därmed blir helt självförsörjande på gurka, året om.

Enligt avtalet kommer många av de gurkor som odlas i Haninge att tas omhand av Greenfood, som via sitt nationella distributionsnät och partners ser till att de når butikskedjor, enskilda butiker och restauranger.

Avtalet med Greenfood väntas generera en omsättning för Agtira på 80 miljoner kronor under tio år. Avtalet med Ica Maxi presenterades den 1 juli och beräknas vara värt 40 miljoner kronor under tio år. För Agtira väntas därmed Greens-anläggningen i Haninge totalt generera en omsättning på 120 miljoner kronor.

Avtalet är ett så kallat FaaS (Farming As a Service), vilket innebär att Agtira ansvarar för bygget av anläggningen och driften av odlingen fram till skörd, delvis med hjälp av AI (Artificiell Intelligens).

”Det här är det första steget i en gemensam satsning mot en mer resurseffektiv och hållbar matproduktion tillsammans med Greenfood. Vi ser verkligen fram emot att tillsammans med dem få utveckla den svenska livsmedelsindustrin i hållbar riktning”, kommenterar Christer Edblad, tf VD på Agtira.

Han tror att smarta odlingssystem kommer att spela en central roll i Sveriges framtida utveckling av hållbart producerad mat.

”Hela livsmedelsbranschen behöver ta viktiga steg mot en hållbar utveckling och våra vertikalodlingar är precis vad marknaden efterfrågar.”

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx