Veg of Lund tar sikte på Sydostasien

PUBLICERAD: 26 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Veg of Lund har tecknat en avsiktsförklaring, Letter of Intent (”LOI”), med DenEast Vietnam Co., Ltd. Avtalet innebär att bolagen ska samarbeta med det gemensamma målet att lansera, producera och distribuera Veg of Lunds produkter under varumärket DUG i flera länder i Sydostasien med start i Vietnam, Thailand och Singapore i början av år 2023.

”Avsiktsförklaringen är ett steg i vår strategi att licensiera produktion av våra egenutvecklade livsmedel till etablerade aktörer med stor erfarenhet från konsumentnära produkter i premiumklassen. Vi ser fram emot att kunna inleda samarbete med partners som har en stark position i länder med stora befolkningar, väl utbyggd infrastruktur och intresse för hälsosamma och hållbara livsmedel. Vietnam och Thailand har omkring 155 miljoner invånare och båda länderna ligger i topp när det gäller konsumtion av växtbaserade drycker”, säger Fredrik Carling, VD på Veg of Lund.

Det vietnamesiska bolaget DenEast Vietnam Co., Ltd. (”DenEast”), har en väl etablerad position i flera sydostasiatiska marknader. I sina moderna produktionsanläggningar tillverkar bolaget omkring en miljon liter av olika drycker varje vecka och har kapacitet för att hantera stora mängder kyl- och frysvaror. Bolaget leds av den svenske entreprenören Johan Bodén, med lång erfarenhet från samarbete med Tetra Pak, Orkla och livsmedelsprojekt i bland annat Ukraina.

”Det är en otrolig tillväxt i hela vår region och på kort tid har DenEast blivit en ledande producent och distributör i Vietnam och kringliggande länder. Vi har tillgång till ett bra ekosystem som innehåller den specialistkompetens och lokala kunskap som krävs för att snabbt kunna etablera nya produkter och nå lönsamhet. DenEast kommer bland annat att samarbeta med marknadsspecialister i ett bolag som drivs av erfarna svenskar som tidigare arbetet med internationella varumärken som Ikea, Kellogg’s, Nestlé och Unilever”, säger Johan Bodén, VD på DenEast.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1