Veg of Lund tar sikte på Sydostasien

PUBLICERAD: 26 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Veg of Lund har tecknat en avsiktsförklaring, Letter of Intent (”LOI”), med DenEast Vietnam Co., Ltd. Avtalet innebär att bolagen ska samarbeta med det gemensamma målet att lansera, producera och distribuera Veg of Lunds produkter under varumärket DUG i flera länder i Sydostasien med start i Vietnam, Thailand och Singapore i början av år 2023.

”Avsiktsförklaringen är ett steg i vår strategi att licensiera produktion av våra egenutvecklade livsmedel till etablerade aktörer med stor erfarenhet från konsumentnära produkter i premiumklassen. Vi ser fram emot att kunna inleda samarbete med partners som har en stark position i länder med stora befolkningar, väl utbyggd infrastruktur och intresse för hälsosamma och hållbara livsmedel. Vietnam och Thailand har omkring 155 miljoner invånare och båda länderna ligger i topp när det gäller konsumtion av växtbaserade drycker”, säger Fredrik Carling, VD på Veg of Lund.

Det vietnamesiska bolaget DenEast Vietnam Co., Ltd. (”DenEast”), har en väl etablerad position i flera sydostasiatiska marknader. I sina moderna produktionsanläggningar tillverkar bolaget omkring en miljon liter av olika drycker varje vecka och har kapacitet för att hantera stora mängder kyl- och frysvaror. Bolaget leds av den svenske entreprenören Johan Bodén, med lång erfarenhet från samarbete med Tetra Pak, Orkla och livsmedelsprojekt i bland annat Ukraina.

”Det är en otrolig tillväxt i hela vår region och på kort tid har DenEast blivit en ledande producent och distributör i Vietnam och kringliggande länder. Vi har tillgång till ett bra ekosystem som innehåller den specialistkompetens och lokala kunskap som krävs för att snabbt kunna etablera nya produkter och nå lönsamhet. DenEast kommer bland annat att samarbeta med marknadsspecialister i ett bolag som drivs av erfarna svenskar som tidigare arbetet med internationella varumärken som Ikea, Kellogg’s, Nestlé och Unilever”, säger Johan Bodén, VD på DenEast.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48