Paulig inviger sin nya tortillafabrik i belgiska Roeselare för att möta den växande efterfrågan på Tex Mex-produkter i Europa. Fabriken har byggts bredvid företagets befintliga produktionsanläggning och är Pauligs hittills största investering utanför Finland.
Den nya tortillafabriken har tre produktionslinjer vid vilka det kommer att bakas tortillas för Santa Maria, Poco Loco och private labels, både med vete och glutenfria. Fabriken förväntas skapa mer än 60 nya jobb, främst för operatörer, tekniker, teamledare och lagerarbetare, inklusive olika positioner för att stödja tillväxten på andra avdelningar.
”Det här är en investering på 45 miljoner euro som möjliggör framtida tillväxt och stärker vår position som marknadsledare inom Tex Mex i Europa. Kategorin växer snabbt och den nya tortillafabriken gör att vi kan ta vara på de möjligheter som det skapar. Pauligs ambition är att på sikt dubbla Tex Mex-verksamheten i Europa och fabriken är en viktig del i förverkligandet av detta. Fabriken stärker också vår innovationsförmåga, vilket gör att vi kan utveckla kategorin ytterligare, säger Rolf Ladau, VD på Paulig.
Den nya fabriken blir Pauligs elfte och har uppnått byggnadscertifieringen CarbonNeutral, som visar ett åtagande för hållbarhet genom att följa CarbonNeutral Protocol – ett globalt ramverk för koldioxidneutralitet.
Pauligs nya tortillafabrik i Roeselare, Belgien:
• Investering: 45 miljoner euro
• Storlek: 10 000 m2
• Mer än 60 nya jobb skapas
• 14,5 meter hög fabriksbyggnad
• Tre produktionslinjer för tortillas
• Den nya tortillafabriken och Pauligs Tex Mex-fabrik är anslutna till Pauligs lagerbyggnad via en 10 meter lång bro, en lösning som hjälper företaget att undvika många vägtransporter.
• Mer än 750 anställda jobbar på Pauligs anläggningar i Roeselare, vilket gör det till företagets största arbetsplats.
År 2021 omsatte Paulig 966 miljoner euro varav Tex Mex-verksamheten stod för lite mer än hälften. Förutom Tex Mex erbjuder Paulig kryddor, snacks och kaffe av hög kvalitet. Företagets produkter säljs på mer än 70 marknader globalt.