Den svenska kaffekedjan Fogarolli har tilldeltats Special Award for Resilience, en utmärkelse för franchisekoncept som under åren med Covid 19 har visat prov på en framgångsrik förmåga att ändra tankesätt, verksamhet eller kunderbjudande för att bibehålla eller till och med öka sitt värde.
European Franchise Federation, som står bakom arrangemanget, har samlat nominerade pristagare från hela Europa. Alla nominerade i de olika kategorierna har tidigare vunnit nationella utmärkelser för framgångsrika insatser för att utveckla företagsformen franchise i sina respektive länder.
”Vi drabbades inledningsvis väldigt hårt av Covid 19 men lyckades snabbt att utveckla nya affärsområden och är idag starkare än någonsin. Vi startade Fogarolli med en bra idé om gott kaffe och en röd mopedbil 2006. Idag är vi 70 mobila enheter i fyra länder, fördelade på 45 franchisetagare, med en bra idé som inte bara överlevt, utan även utvecklats under en pandemi”, säger Sebastian Ryberg, som driver Fogarolli tillsammans med sin fru Cristina Fogarolli.
Johan Martinsson, VD för Svenska Franchise Föreningen, var på plats i Bryssel under prisutdelningsceremonin:
”Det här är något av en milstolpe för europeisk franchise eftersom det är den första gången som vi gemensamt samlas för att belöna de bästa franchisesystemen i Europa. Att vi nu har Fogarolli som vinnare gör det naturligtvis extra roligt och visar att våra svenska franchiseföretag kan konkurrera med de bästa i Europa. Det visar också att vår metodik och vårt arbetssätt för att stödja våra medlemsföretag i Svenska Franchise Föreningen verkligen fungerar och ger konkreta resultat.”