Svenska kaffekedjan Fogarolli får europeiskt franchise-pris

PUBLICERAD: 21 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Den svenska kaffekedjan Fogarolli har tilldeltats Special Award for Resilience, en utmärkelse för franchisekoncept som under åren med Covid 19 har visat prov på en framgångsrik förmåga att ändra tankesätt, verksamhet eller kunderbjudande för att bibehålla eller till och med öka sitt värde. 

European Franchise Federation, som står bakom arrangemanget, har samlat nominerade pristagare från hela Europa. Alla nominerade i de olika kategorierna har tidigare vunnit nationella utmärkelser för framgångsrika insatser för att utveckla företagsformen franchise i sina respektive länder.

”Vi drabbades inledningsvis väldigt hårt av Covid 19 men lyckades snabbt att utveckla nya affärsområden och är idag starkare än någonsin. Vi startade Fogarolli med en bra idé om gott kaffe och en röd mopedbil 2006. Idag är vi 70 mobila enheter i fyra länder, fördelade på 45 franchisetagare, med en bra idé som inte bara överlevt, utan även utvecklats under en pandemi”, säger Sebastian Ryberg, som driver Fogarolli tillsammans med sin fru Cristina Fogarolli.

Johan Martinsson, VD för Svenska Franchise Föreningen, var på plats i Bryssel under prisutdelningsceremonin:

”Det här är något av en milstolpe för europeisk franchise eftersom det är den första gången som vi gemensamt samlas för att belöna de bästa franchisesystemen i Europa. Att vi nu har Fogarolli som vinnare gör det naturligtvis extra roligt och visar att våra svenska franchiseföretag kan konkurrera med de bästa i Europa. Det visar också att vår metodik och vårt arbetssätt för att stödja våra medlemsföretag i Svenska Franchise Föreningen verkligen fungerar och ger konkreta resultat.”

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx