Nystartade foodtech-bolaget Nuverica erbjuder en digital tjänst som hjälper livsmedelsföretag att räkna ut och förstå vilka närings- och hälsopåståenden de får göra om sina produkter. Nu utvecklas tjänsten tillsammans med företagets första kunder Nick’s och Paulig samt Stockholms stad.
Nuverica grundades i maj 2022 av techprofilen Carolin Solskär, bolagsbyggaren Hidden Dreams och näringsexperten Karin Jonsson, efter att teamet hade identifierat stora digitaliseringsbehov i hur livsmedelsföretag arbetar med närings- och hälsopåståenden. Nu står det klart att Nick’s och Paulig blir Nuvericas första pilotkunder, dessutom ansluter Stockholms stad som samarbetspartner i egenskap av kontrollorgan.
Tillsammans med dessa tre aktörer utvecklar Nuverica en så kallad SaaS-tjänst (Software as a service), som ska hjälpa livsmedelsföretag att enkelt räkna ut och förstå vilka närings- och hälsopåståenden de får göra om sina produkter. Arbetsprocessen är i dagsläget kantad av resurskrävande manuellt arbete och snåriga tolkningsutrymmen, vilket tar mycket tid i anspråk och i värsta fall resulterar i att livsmedelsföretag avstår från att kommunicera och positionera fördelar med sina produkter.
Det kan även leda till dyra omkostnader i de fall företagen inte lyckas kommunicera enligt regelverken, vilket inte bara kan skada bolagets tillväxtpotential utan ge otillräcklig eller missvisande information till konsumenten, menar Nuvericas medgrundare och VD Carolin Solskär:
”Nuverica kommer att nyttjas av både marknadsförare, produktutvecklare, företagsrelaterade funktioner, såsom jurister och märkningsexperter, samt myndighetsrelaterade kontrollanter. Därför är vi särskilt glada att vi nu har en så bra mix av aktörer som ger feedback på tjänstens första version. Den dynamiken har varit viktig för oss då vi vill tillgodose behovet hos alla våra kundtyper. Vi ser också att det ökar tillförlitligheten av tjänsten. Min vision med Nuverica är att skapa tydlighet, så att livsmedelsföretag kan nyttja regelverket till fullo. Detta blir möjligt genom att utveckla en plattform där vi inte bara hjälper till att använda regelverket, utan även ger vägledning och råd inom gråzoner. Vår tjänst kommer därmed att ge tydliga marknadsfördelar.”
Nuvericas ingångsmarknad är Sverige men tjänsten kommer succesivt att utökas med målet att täcka hela EU.
”Inom livsmedelsbranschen har de flesta erfarenhet av just hur frustrerande det kan vara att marknadsföra eller bara informera om en produkt, då regelverken är mycket komplexa och svårtydda. Idag begränsas vi i branschen av dessa direktiv, därför ser vi fram emot att få vara en av de första som får möjligheten att testa Nuvericas tjänst. Vi välkomnar varmt en ny era för marknadskommunikation av livsmedel och vi ser att Nuverica kan förbättra förutsättningar för både företag och konsumenter”, säger Johanna Strand, Marketing Director på Nick’s.