Paulig och Nick’s väljer foodtech-startupen Nuverica

PUBLICERAD: 14 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Nuvericas medgrundare och VD Carolin Solskär har utsetts till Årets IT-kvinna och har flera IT-och innovationsuppdrag i ryggen från bland annat Microsoft och Nordic Tech House. Foto: Sebastian Oresten

Nystartade foodtech-bolaget Nuverica erbjuder en digital tjänst som hjälper livsmedelsföretag att räkna ut och förstå vilka närings- och hälsopåståenden de får göra om sina produkter. Nu utvecklas tjänsten tillsammans med företagets första kunder Nick’s och Paulig samt Stockholms stad.

Nuverica grundades i maj 2022 av techprofilen Carolin Solskär, bolagsbyggaren Hidden Dreams och näringsexperten Karin Jonsson, efter att teamet hade identifierat stora digitaliseringsbehov i hur livsmedelsföretag arbetar med närings- och hälsopåståenden. Nu står det klart att Nick’s och Paulig blir Nuvericas första pilotkunder, dessutom ansluter Stockholms stad som samarbetspartner i egenskap av kontrollorgan.

Tillsammans med dessa tre aktörer utvecklar Nuverica en så kallad SaaS-tjänst (Software as a service), som ska hjälpa livsmedelsföretag att enkelt räkna ut och förstå vilka närings- och hälsopåståenden de får göra om sina produkter. Arbetsprocessen är i dagsläget kantad av resurskrävande manuellt arbete och snåriga tolkningsutrymmen, vilket tar mycket tid i anspråk och i värsta fall resulterar i att livsmedelsföretag avstår från att kommunicera och positionera fördelar med sina produkter.

Det kan även leda till dyra omkostnader i de fall företagen inte lyckas kommunicera enligt regelverken, vilket inte bara kan skada bolagets tillväxtpotential utan ge otillräcklig eller missvisande information till konsumenten, menar Nuvericas medgrundare och VD Carolin Solskär:

”Nuverica kommer att nyttjas av både marknadsförare, produktutvecklare, företagsrelaterade funktioner, såsom jurister och märkningsexperter, samt myndighetsrelaterade kontrollanter. Därför är vi särskilt glada att vi nu har en så bra mix av aktörer som ger feedback på tjänstens första version. Den dynamiken har varit viktig för oss då vi vill tillgodose behovet hos alla våra kundtyper. Vi ser också att det ökar tillförlitligheten av tjänsten. Min vision med Nuverica är att skapa tydlighet, så att livsmedelsföretag kan nyttja regelverket till fullo. Detta blir möjligt genom att utveckla en plattform där vi inte bara hjälper till att använda regelverket, utan även ger vägledning och råd inom gråzoner. Vår tjänst kommer därmed att ge tydliga marknadsfördelar.”

Nuvericas ingångsmarknad är Sverige men tjänsten kommer succesivt att utökas med målet att täcka hela EU.

”Inom livsmedelsbranschen har de flesta erfarenhet av just hur frustrerande det kan vara att marknadsföra eller bara informera om en produkt, då regelverken är mycket komplexa och svårtydda. Idag begränsas vi i branschen av dessa direktiv, därför ser vi fram emot att få vara en av de första som får möjligheten att testa Nuvericas tjänst. Vi välkomnar varmt en ny era för marknadskommunikation av livsmedel och vi ser att Nuverica kan förbättra förutsättningar för både företag och konsumenter”, säger Johanna Strand, Marketing Director på Nick’s.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.