Johan Augustsson lämnar Lidl efter 20 år

PUBLICERAD: 13 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Johan Augustsson, till vänster, efterträds av Jakob Josefsson, till höger, som Sverigechef för Lidl.

Johan Augustsson lämnar rollen som Sverigechef för Lidl efter att ha varit verksam i bolaget i drygt 20 år. Ny Sverigechef blir Jakob Josefsson som idag är chef över kedjans verksamhet i Estland och Lettland.

Johan Augustsson började på Lidl Sverige för 20 år sedan och har haft flera olika roller i bolaget, senast som Sverigechef, en roll som han haft i fyra och ett halvt år.

”Det har varit otroligt utvecklande att få vara med och bygga Lidl Sverige till den position vi har idag. När vi etablerade oss i Sverige sågs vi, av vissa, som en frisk fläkt på marknaden och av andra som en liten internationell aktör. Genom att utmana oligopolet har vi bidragit till att förändra både bilden av oss och den svenska livsmedelsbranschen och bidragit till ökad valfrihet för konsumenterna. Vi har vind i seglen och idag ser vi hur allt fler väljer oss. Kunderna uppskattar att vi tar strid för bra mat till ett bättre pris, speciellt i dessa tider av stigande matpriser”, säger Johan Augustsson.

”När vi nu tillsammans har byggt en solid plattform att växa vidare utifrån är det rätt läge att lämna över stafettpinnen till nästa generation ledare. Jag ser fram emot att få ägna mer tid åt min familj och känna den frihet det innebär att inte veta vad jag ska göra imorgon.”

Till ny Sverigechef har Jakob Josefsson utsetts. Han startade sin karriär hos Lidl Sverige som trainee och har haft flera roller inom bolaget i ett antal olika länder och nu senast som ansvarig och landschef över Lidl i Estland och Lettland. Jakob Josefsson återvänder nu till Sverige och tillträder som Sverigechef den 1 november 2022.

”Lidl Sverige har en stark potential att växa ytterligare och ta marknadsandelar från konkurrenterna. Johan har byggt ett starkt, framgångsrikt team som det ska bli spännande att få bli en del av och arbeta tillsammans med för fortsatt tillväxt. Nu ska vi få ännu fler konsumenter att upptäcka att Lidl har det bästa erbjudande för konsumenter som uppskattar god mat av hög kvalitet utan att det gräver ett djupt hål i plånboken”, säger Jakob Josefsson.

Jakob Josefsson kommer arbeta parallellt med Johan Augustsson under september och oktober. Han tillträder som Sverigechef den 1 november 2022.

Lidl Sverige har idag över 200 butiker från Boden i norr till Trelleborg i söder, tre centrallager och ett nytt huvudkontor.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1