Anamma hamnar på första plats som det mest rekommenderade varumärket i Sverige. Lönneberga är varumärket med den största positiva förändringen, enligt YouGov Brandindex.
YouGov har i BrandIndex tittat närmare på vilka företag och varumärken som är bra på att skapa ambassadörer, det vill säga nöjda kunder som rekommenderar dem och deras varumärke till vänner och bekanta.
Anamma, som producerar veganska produkter, hamnar på första plats som det mest rekommenderade varumärket enligt YouGov BrandIndex. Nästan 82 procent av Anammas kunder uppger att de skulle rekommendera varumärket.
Anamma får sällskap av två andra varumärken inom dagligvaror – Västerbottensost på åttonde plats och Oumph! på nionde plats.
Lönneberga är det varumärke som har förbättrat sitt värde mest sett till rekommendation, jämfört med förra året. Skogaholm hamnar på andra plats på listan över varumärken som har förbättrat sin ställning mest under året och Valio på tredje plats. På åttonde plats placerar sig Pepsi Max och på nionde Oatly.
Rankingen baseras på genomsnittliga data under perioden 1 juni 2021-31 maj 2022 och samtliga intervjuer har gjorts med kunder till respektive varumärke/företag. YouGov har endast inkluderat varumärken som baseras på data från minst 100 intervjuer under perioden. I listan med varumärken som ökar mest rankas varumärkena, som sett till rekommendation, förbättrat sitt värde mest under perioden 1 juni 2021-31 maj 2022 jämfört med samma period 2020-2021.