Anamma är Sveriges mest rekommenderade varumärke

PUBLICERAD: 8 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari

||

Anamma hamnar på första plats som det mest rekommenderade varumärket i Sverige. Lönneberga är varumärket med den största positiva förändringen, enligt YouGov Brandindex.

YouGov har i BrandIndex tittat närmare på vilka företag och varumärken som är bra på att skapa ambassadörer, det vill säga nöjda kunder som rekommenderar dem och deras varumärke till vänner och bekanta.

Anamma, som producerar veganska produkter, hamnar på första plats som det mest rekommenderade varumärket enligt YouGov BrandIndex. Nästan 82 procent av Anammas kunder uppger att de skulle rekommendera varumärket.

Anamma får sällskap av två andra varumärken inom dagligvaror – Västerbottensost på åttonde plats och Oumph! på nionde plats.

Lönneberga är det varumärke som har förbättrat sitt värde mest sett till rekommendation, jämfört med förra året. Skogaholm hamnar på andra plats på listan över varumärken som har förbättrat sin ställning mest under året och Valio på tredje plats. På åttonde plats placerar sig Pepsi Max och på nionde Oatly.

Rankingen baseras på genomsnittliga data under perioden 1 juni 2021-31 maj 2022 och samtliga intervjuer har gjorts med kunder till respektive varumärke/företag. YouGov har endast inkluderat varumärken som baseras på data från minst 100 intervjuer under perioden. I listan med varumärken som ökar mest rankas varumärkena, som sett till rekommendation, förbättrat sitt värde mest under perioden 1 juni 2021-31 maj 2022 jämfört med samma period 2020-2021.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden