Anamma är Sveriges mest rekommenderade varumärke

PUBLICERAD: 8 september 2022
UPPDATERAD: 21 februari

||

Anamma hamnar på första plats som det mest rekommenderade varumärket i Sverige. Lönneberga är varumärket med den största positiva förändringen, enligt YouGov Brandindex.

YouGov har i BrandIndex tittat närmare på vilka företag och varumärken som är bra på att skapa ambassadörer, det vill säga nöjda kunder som rekommenderar dem och deras varumärke till vänner och bekanta.

Anamma, som producerar veganska produkter, hamnar på första plats som det mest rekommenderade varumärket enligt YouGov BrandIndex. Nästan 82 procent av Anammas kunder uppger att de skulle rekommendera varumärket.

Anamma får sällskap av två andra varumärken inom dagligvaror – Västerbottensost på åttonde plats och Oumph! på nionde plats.

Lönneberga är det varumärke som har förbättrat sitt värde mest sett till rekommendation, jämfört med förra året. Skogaholm hamnar på andra plats på listan över varumärken som har förbättrat sin ställning mest under året och Valio på tredje plats. På åttonde plats placerar sig Pepsi Max och på nionde Oatly.

Rankingen baseras på genomsnittliga data under perioden 1 juni 2021-31 maj 2022 och samtliga intervjuer har gjorts med kunder till respektive varumärke/företag. YouGov har endast inkluderat varumärken som baseras på data från minst 100 intervjuer under perioden. I listan med varumärken som ökar mest rankas varumärkena, som sett till rekommendation, förbättrat sitt värde mest under perioden 1 juni 2021-31 maj 2022 jämfört med samma period 2020-2021.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Grandiosa utmanar hämtpizzan med "hempizza"

Grandiosas nya koncept "Hela Sveriges hempizza" ska få fler att välja fryst pizza som äts nygräddad i hemmet.
GRAN 10 pack

Nu går det att panta chipspåsen och duschtvålen

Orkla Confectionery & Snacks Sverige och Orkla Care Sverige inleder ett samarbete med återvinningsappen Bower.
olw bower

Matsmart erbjuder företag att prenumerera på snacks

Matsmart lanserar prenumerationstjänsten "Sveriges smartaste fika" i tre olika storlekar för arbetsplatser med olika antal anställda.
RIKSM�TETS �PPNANDE 2018

Danish Crown Sverige lanserar 50/50 Hybridfärs

Danish Crown Sverige ersätter hälften av nötköttet i sin nya hybridfärs med linser, palsternacka och morot.
hybridfärs