Partnerskap för en rättvis och slavfri chokladindustri

PUBLICERAD: 25 augusti 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Ben & Jerry’s Chocolatey Love A-Fair-glass kommer att finnas i butik från och med vecka 36. Tony’s Chocolate Love A-Fair mörk mjölkchokladbrownie samt vit choklad och jordgubbscheesecake lanseras i början av 2023.

Ben & Jerry’s ingår partnerskap med Tony’s Chocolonely och har anslutit sig till ”Tony’s Open Chain” med visionen att avsluta modernt slaveri och barnarbete inom chokladindustrin.

För att fira sitt partnerskap fick glass- och chokladmakarnas respektive smakgurus i uppdrag att skapa nya produkter inspirerade av varandra. Resultatet blev Chocolatey Love A-Fair: en ny smak från Ben & Jerry’s baserad på Tonys bar med havssalt och mjölkkaramell samt Tony’s Chocolate Love A-Fair, två nya Tony’s-barer inspirerade av Ben & Jerry’s Strawberry Cheesecake och Chocolate Fudge Brownie-glass.

Kakaobönorna i de nya glass- och chokladprodukterna kommer från Tony’s Open Chain, vars syfte är att hjälpa företag att vidta åtgärder för att stoppa modernt slaveri och barnarbete i chokladindustrin. Ben & Jerry’s kommer också att börja konvertera sin övriga glassportfölj till Tony’s Open Chain, vilket innebär att glassföretaget antar fem inköpsprinciper bland annat för att säkerställa en spårbar kakaoförsörjningskedja och även betalar en extra premie för sina kakaobönor.

Ben & Jerry’s betalar sedan tidigare en Fairtrade-premie för sina kakaobönor till bönder i Elfenbenskusten. Nu förstärks engagemanget för rättvisa och etiska köp genom partnerskapet med Tony’s, säger Cheryl Pinto, Ben & Jerry’s Global Head of Values-led Sourcing.

”Tony’s Open Chain gör det möjligt för oss att kombinera inköpsprinciper med spårbarhet på ett sätt som naturligt överensstämmer med Ben & Jerrys uppdrag”, säger Cheryl Pinto.

Joke Aerts, kontaktperson för Tony’s Open Chain på Tony’s Chocolonely, välkomnar Ben & Jerry’s som uppdragsallierad:

”Detta partnerskap innebär inte bara att vi kommer att se stora volymer kakaobönor produceras via Tony’s Open Chain, utan också ett samarbete med ett av världens mest älskade företag inom social rättvisa. Det sätter verkligen initiativet på kartan internationellt och bevisar att vårt sätt att arbeta är en lösning för alla inom kakaoindustrin. Jag är övertygad om att vi tillsammans kan göra stora framsteg mot att utrota modernt slaveri och barnarbete, stoppa avskogningen och förbättra försörjningen för västafrikanska kakaobönder.”

Tony’s Open Chains fem inköpsprinciper:
1. Övergå till enbart spårbara kakaobönor.
2. Betala en extra premie, som gör det möjligt för bönderna att försörja sig.
3. Främja starka kooperativ för att professionalisera kakaoodlingen och göra arbetet säkert och hållbart.
4. Engagera sig i långsiktiga åtaganden som ger bönderna inkomsttrygghet och möjlighet att investera i sina företag.
5. Coacha bönder i att förbättra sin kunskap för att öka produktiviteten och kvaliteten.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Restauranger ska kunna informera om köttets ursprung

Den 1 mars 2025 blir det obligatoriskt för restauranger och andra storhushållsverksamheter att kunna informera gäster om ursprungsland för det kött som serveras.
ursprung

Gordon Circular ska utvecklas för offentlig sektor

Gordon har tillsammans med projektpartners beviljats 2 miljoner från Vinnova för att utveckla en cirkulär förpackningslösning för hemleveranser av livsmedel inom offentlig sektor.
gordon

DUG Foodtech får patent för sitt veganska köttalternativ

Svenska patent- och registreringsverket avser att godkänna DUG Foodtech AB:s patentansökan "Meat analogue".
tornberg

Skånemejerier signerar Klimatkontrakt Malmö

Skånemejerier har skrivit ett klimatkontrakt med Malmö stad som ska driva på den gröna omställningen och bidra till ett klimatneutralt Malmö år 2030.
DSC06052