Årstiderna är nu ett B Corp-företag

PUBLICERAD: 22 augusti 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Det ekologiska matföretaget Årstiderna är nu certifierat enligt B Corp, en ny standard för hållbarhet som omfattar allt från miljöpåverkan, socialt ansvar, arbetsmiljö och det värde som verksamheten har för samhället.

För att kunna erhålla en B Corp-certifiering räcker det inte med att berätta om vad verksamheten gör, företagen behöver också dokumentera och bevisa sitt hållbarhetsarbete. Årstiderna vill uppmuntra fler företag att gå igenom certifieringsprocessen och tillsammans sätta en ny standard för hållbarhet som är mätbar, jämförbar och omfattar mer än bara en CO2-rapport.

Det har tagit mer än ett år för Årstiderna att erhålla den gedigna certifieringen.

”När jag grundade Årstiderna 1999, tillsammans med bonden Thomas Harttung, tvivlade vi inte en sekund på att vi ville vara 100 procent ekologiska. Vi var ekologiska pionjärer på den tiden, vilket jag är väldigt stolt över. Jag är också mycket stolt över att vi nu har blivit B Corp-certifierade. Vi har nämligen ett stort behov av att kunna förhålla oss till vad hållbarhet är, vilket B Corp sätter ord på och ramar för”, säger Søren Ejlersen, en av Årstidernas grundare.

Det är den icke vinstdrivande internationella organisationen B Lab, som står bakom certifieringen. Det är hittills endast ett 70-tal företag med verksamhet i Sverige som är B Corp-certifierade. Det krävs 80 poäng för att få en certifiering. Årstiderna landade på 106,7 poäng, vilket är högst poäng av alla B Corp-certifierade livsmedelsföretag i Norden.

I samband med B Corp-certifieringen har Årstiderna också lanserat ”Årstiderna Food Impact” som beräknar matkassarnas CO2-avtryck.

Läs er om B Corp och Årstidernas B Corp score här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623