AAK investerar i hållbar utveckling av oljor och fetter

PUBLICERAD: 1 augusti 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Karsten Nielsen är Chief Technology Officer på AAK. Foto: AAK

AAK investerar i food tech-bolaget Green-On för att påskynda hållbarheten i framtidens livsmedelskedjor.

Göteborgsbaserade Green-Ons koncept bygger på den så kallade Power-to-X-teknologin, som har ambitionen att skapa råvaror – i det här fallet oljor och fetter för livsmedel och andra användningsområden – direkt från koldioxid, förnybar energi och vatten, vilket eliminerar behovet av odlingsbar mark. Power-to-X-teknologin anses därför ha potential att påskynda utvecklingen av hållbara ingredienslösningar för livsmedel och tekniska produkter.

”Vid sidan av palmolja finns det idag få växtbaserade oljor som kan användas för att skapa den funktionalitet hos fasta, högsmältande fetter som används i till exempel växtbaserat kött, bageri och konfektyrapplikationer”, säger Karsten Nielsen, Chief Technology Officer på AAK.

”Den här teknologin tillhandahåller exakt den del av fettet som behövs inom den framtida livsmedelsproduktionen och har dessutom en mycket lägre miljöpåverkan än någon annan känd teknologi, vilket är helt i linje med AAK:s strategi.”

Som en del av investeringen kommer AAK att tillhandahålla sin expertis inom oljor och fetter samt erbjuda resurser för att stödja och vidareutveckla Green-On och dess arbete. Samarbetet med Green-On möjliggjordes genom AAK:s partnerskap med Big Idea Ventures (BIV), som inleddes i mars 2021. Investeringen har ingen väsentlig inverkan på AAK:s resultat.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland