Sedan kriget i Ukraina startade i slutet av februari har svenska dagligvaruleverantörer skickat 12 hjälpsändningar med totalt 241 ton livsmedel till behövande i Ukraina genom Matbron, ett samarbete mellan Stockfiller och Frigoscandia. Behovet är fortfarande stort och leveranserna fortsätter.
Redan kort efter Ukraina-krigets inledning gick den första leveransen av matvaror skänkta av svenska leverantörer till Polen för vidarebefordran till behövande i Ukraina.
”Genom vår befintliga samleveranstjänst Leap Delivery kunde vi snabbt samordna leveranserna av de varor som det fanns mest behov av och som svenska livsmedelstillverkare kunde skänka”, berättar Jesper Jannesson på Stockfiller.
I samarbete med Frigoscandia koordinerar Stockfiller samleveranser från flera leverantörer av både fryst, kylt och kolonial till butiker och restauranger runt om i Sverige – en tjänst som man snabbt insåg även skulle kunna användas för hjälpsändningar till krigets offer.
”Vi har kontakten med leverantörerna samt strukturen och kompetensen för att samordna leveransen att de varor som de var villiga att donera. Eftersom vi samarbetar med Röda Korset vet vi att hjälpen når dem som mest behöver den, säger Jesper Jannesson.
En kontakt med Röda Korset i Polen etablerades som ser till att matvarorna vidaredistribueras till Ukraina och till de platser där de behövs mest.
Maten, allt från bröd och ost till olivolja och fryst färdigmat, samlas hos Frigoscandia i Helsingborg och när en lastbil är fylld går den till Przeworsk i Polen nära ukrainska gränsen.
”En bil kan ta sextiosex pallar, så det handlar om stora volymer. Vi får varor från många olika leverantörer så det blir en bra mix med allt från basvaror till militärsjukhus till specialkost för nyopererade. Tyvärr ser behovet inte ut att minska, så vi jobbar för att fortsätta fylla bilarna”, berättar Patrik Asterhag, marknads- och kommunikationschef på Frigoscandia
Ett av de företag som snabbt hakade på initiativet Matbron är Orkla, som skänkt allt från frukostflingor till frysta soppor.
”Vi har hela tiden en dialog med Stockfiller om exempelvis vilka produkter som passar bäst och vad man kan hantera på plats. Ofta handlar det om att matcha behoven och kanske komplettera någon annan leverantörs produkter, berättar Karin Nordgren, affärschef på Orkla.
Förutom att företaget får en möjlighet att hjälpa till, så är det ett sätt att minimera matsvinnet.
”Det kan vara produkter som vi har en överproduktion av och som riskerar att kasseras om de blir liggande i våra lager. Men vi får även förfrågningar om vissa särskilda behov”, säger Karin Nordgren.
Hon känner sig trygg med att de varor som företaget skänker hanteras på ett säkert sätt:
”När alla går samman med sina specialistkompetenser så blir det ordning och struktur och vi vet att leveranserna kommer i rätta händer.”