Matbron levererar mat till Ukraina från svenska företag

PUBLICERAD: 28 juni 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Sedan kriget i Ukraina startade i slutet av februari har svenska dagligvaruleverantörer skickat 12 hjälpsändningar med totalt 241 ton livsmedel till behövande i Ukraina genom Matbron, ett samarbete mellan Stockfiller och Frigoscandia. Behovet är fortfarande stort och leveranserna fortsätter.

Redan kort efter Ukraina-krigets inledning gick den första leveransen av matvaror skänkta av svenska leverantörer till Polen för vidarebefordran till behövande i Ukraina.

”Genom vår befintliga samleveranstjänst Leap Delivery kunde vi snabbt samordna leveranserna av de varor som det fanns mest behov av och som svenska livsmedelstillverkare kunde skänka”, berättar Jesper Jannesson på Stockfiller.

I samarbete med Frigoscandia koordinerar Stockfiller samleveranser från flera leverantörer av både fryst, kylt och kolonial till butiker och restauranger runt om i Sverige – en tjänst som man snabbt insåg även skulle kunna användas för hjälpsändningar till krigets offer.

”Vi har kontakten med leverantörerna samt strukturen och kompetensen för att samordna leveransen att de varor som de var villiga att donera. Eftersom vi samarbetar med Röda Korset vet vi att hjälpen når dem som mest behöver den, säger Jesper Jannesson.

En kontakt med Röda Korset i Polen etablerades som ser till att matvarorna vidaredistribueras till Ukraina och till de platser där de behövs mest.

Maten, allt från bröd och ost till olivolja och fryst färdigmat, samlas hos Frigoscandia i Helsingborg och när en lastbil är fylld går den till Przeworsk i Polen nära ukrainska gränsen.

”En bil kan ta sextiosex pallar, så det handlar om stora volymer. Vi får varor från många olika leverantörer så det blir en bra mix med allt från basvaror till militärsjukhus till specialkost för nyopererade. Tyvärr ser behovet inte ut att minska, så vi jobbar för att fortsätta fylla bilarna”, berättar Patrik Asterhag, marknads- och kommunikationschef på Frigoscandia

Ett av de företag som snabbt hakade på initiativet Matbron är Orkla, som skänkt allt från frukostflingor till frysta soppor.

”Vi har hela tiden en dialog med Stockfiller om exempelvis vilka produkter som passar bäst och vad man kan hantera på plats. Ofta handlar det om att matcha behoven och kanske komplettera någon annan leverantörs produkter, berättar Karin Nordgren, affärschef på Orkla.

Förutom att företaget får en möjlighet att hjälpa till, så är det ett sätt att minimera matsvinnet.

”Det kan vara produkter som vi har en överproduktion av och som riskerar att kasseras om de blir liggande i våra lager. Men vi får även förfrågningar om vissa särskilda behov”, säger Karin Nordgren.

Hon känner sig trygg med att de varor som företaget skänker hanteras på ett säkert sätt:

”När alla går samman med sina specialistkompetenser så blir det ordning och struktur och vi vet att leveranserna kommer i rätta händer.”

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.