Coop först i världen med metanreducerat nötkött i butik

PUBLICERAD: 21 juni 2022
UPPDATERAD: 21 februari


I ett pilotprojekt mellan bioteknikföretaget Volta Greentech, dagligvarukedjan Coop och livsmedelsbolaget Protos presenteras nu världens första metanreducerade nötkött. Från 30 juni finns köttet att köpa i utvalda Coop-butiker.

Svenska Volta Greentech har tagit fram Volta Seafeed, ett fodertillskott för nötkreatur baserat på den röda algarten Asparagopsis som minskar djurens metanutsläpp. Externa studier där kor matats med ett metanreducerande foder har tidigare visat en reduktion på som mest upp till 80 procent under utfodringen.

Under 2022 startade Volta Greentech tillsammans med livsmedelsbolaget Protos och Coop ett pilotprojekt på Gotland, med målet att ta metanreducerat kött till butikerna. Inom ramen för projektet har tio tjurar på Ejmunds gård på Gotland fått Volta Seafeed som en del av sitt dagliga foder under cirka tre sammanhängande månader före slakt. I studien testades olika sätt att utfodra djuren, och som mest nåddes över 90 procent metanreduktion, med ett snitt för perioden på cirka 80 procent. Dessutom upptäcktes under studien nya metoder för att smidigt integrera fodret i gårdens dagliga arbete, vilket kommer att underlätta för fler gårdar att i framtiden implementera samma lösning.

”Det här är ett projekt som verkligen ligger i framkant inom området foodtech och omställningen till en mer hållbar livsmedelskedja. Vi ser fram emot att vara först ut i världen med att erbjuda våra kunder och medlemmar en unik produkt i våra butiker och att fortsätta stötta svensk livsmedelsproduktion”, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop Sverige.

Inom ramen för det kommersiella pilotprojektet och samarbetet mellan Volta Greentech, Protos och Coop presenteras nu världens första metanreducerade nötkött under varumärket LOME (”Low on Methane”). Den 30 juni släpps det första partiet produkter från samarbetet. Dessa kommer att säljas under en begränsad tid i utvalda butiker paketerat som cirka 500 gram nötfärs i tråg med ett cirkapris från 59 kronor. Samtidigt släpps även andra utvalda delar, som ryggbiff och oxfilé, vilka säljs över disk.

”Det här samarbetet visar att det är möjligt att kraftigt reducera metanutsläppen på svenska gårdar, och att det är praktiskt genomförbart. Som konsument kommer man framöver att kunna aktivt välja produkter i köttdisken som är betydligt bättre för planeten. Under kommande år blir vårt mål att försöka ta ut detta till så många svenska gårdar som möjligt, så snabbt som möjligt”, säger Fredrik Åkerman, VD på Volta Greentech.

Parterna har redan påbörjat planering av framtida lansering av ytterligare produkter.

”Resultaten från studien har överträffat våra förväntningar! Detta banar väg för framtida svensk köttproduktion, med rätt produktionsmetod visar vi att kött är ett högkvalitativt livsmedel även ur klimatsynpunkt”, säger Thomas Östlund, VD på Protos.

Volta Seafeed är ett fodertillskott baserat på den röda algarten Asparagopsis som odlats på land i Voltas pilotanläggning i Lysekil. Coop och Volta Greentech började redan samarbeta 2020 när foodtechbolaget antogs till foodtech-acceleratorn Bloomer som Coop var en av initiativtagarna till.

”Detta är en lösning vi vet fungerar då algen visat sig vara extremt effektiv när det gäller att reducera metanutsläpp från kor. Efter många år av forskning har produkten påvisats säker för både djur och människor ur ett hälsoperspektiv och är möjlig att producera storskaligt på land, vilket vi testat i vår pilotfabrik i Lysekil. Vi planerar att 2023-24 kraftigt öka produktionen för att kunna mata ännu fler kor”, säger Fredrik Åkerman, medgrundare på Volta Greentech.

Det nybildade svenskägda livsmedelsföretaget Protos (tidigare Svenskt Butikskött och Gotlands Slagteri) har cirka 160 anställda och omsätter 950 miljoner kronor. Verksamheten bedrivs i Visby och i Solna. Företaget är känt bland annat för sitt regionala varumärke ”Smak av Gotland” och är även störst i Sverige på Krav-kött. Protos tar nu nästa steg i utvecklingen av framtidens livsmedel baserade på både animaliskt och vegetariskt protein.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1