Coca-Cola i Sverige lanserar nytt dryckeskoncept hos OKQ8

PUBLICERAD: 14 juni 2022
UPPDATERAD: 21 februari


OKQ8 blir först i drivmedelsbranschen med att erbjuda Coca-Cola i Sveriges nya förpackningslösning, där kunden kan välja mellan att skapa sin egen unika dryck eller ta någon av de vanliga smakerna.

I Coca-Colas dryckeskoncept fyller kunden själv på sin dryck i den återanvändningsbara dryckesbehållaren. Bland valen finns klassikerna Coca-Cola Zero, Fanta och Sprite, men också möjligheten att mixa alla drycker, vilket innebär upp till 60 olika smakkombinationer för den som vill testa något nytt.

”Vi vet att dagens konsumenter gör allt mer medvetna val och att hållbarhet blir allt viktigare. Vi är därför mycket glada att en så stor aktör som OKQ8 nu satsar på en förpackningslösning som möjliggör att vår dryck kan konsumeras så hållbart som möjligt”, säger Lisa Wahlström, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

Dryckerna uppges hålla samma kvalitet som fabriksfylld dryck. Den återanvändningsbara behållaren är en så kallad Glacial Tumbler som både håller kylan och bevarar kolsyran.

”Förpackningar som inte samlas in och återvinns är en bidragande orsak till både nedskräpning och ökade CO2-utsläpp, därför känns det extra kul att starta detta samarbete med Coca-Cola. Att vara först i branschen med att erbjuda en hållbar förpackningslösning för dryckeskonsumtion som inte tummar på kvalitet och smak är helt i linje med våra hållbarhetsmål och att ständigt förbättra kundupplevelsen”, säger Karin Hellgren, kommunikationschef på OKQ8.

Konceptet kommer till en början att finnas på OKQ8 Globen på Arenavägen 86 i Stockholm, men tanken är att det ska rullas ut på fler av OKQ8:s stationer framöver.

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Grandiosa utmanar hämtpizzan med "hempizza"

Grandiosas nya koncept "Hela Sveriges hempizza" ska få fler att välja fryst pizza som äts nygräddad i hemmet.
GRAN 10 pack

Nu går det att panta chipspåsen och duschtvålen

Orkla Confectionery & Snacks Sverige och Orkla Care Sverige inleder ett samarbete med återvinningsappen Bower.
olw bower

Matsmart erbjuder företag att prenumerera på snacks

Matsmart lanserar prenumerationstjänsten "Sveriges smartaste fika" i tre olika storlekar för arbetsplatser med olika antal anställda.
RIKSM�TETS �PPNANDE 2018

Danish Crown Sverige lanserar 50/50 Hybridfärs

Danish Crown Sverige ersätter hälften av nötköttet i sin nya hybridfärs med linser, palsternacka och morot.
hybridfärs