Matsmart etablerar sig i Storbritannien

PUBLICERAD: 8 juni 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Christabel Biella leder Matsmart i Storbritannien. Foto:Magnus Sandberg

Matsmart lanserar sin femte marknad, Storbritannien, under namnet Motatos. Det brittiska teamet leds av Christabel Biella, som bland annat jobbat för e-handlare som Swoon Farmdrop och House of Fraser. 

Inför lanseringen har en rad samarbeten etablerats med brittiska livsmedelsproducenter och fyllt på lagret utanför London med välkända varumärken, som Heinz, Kellogg’s och Walkers. Erbjudandet på den brittiska marknaden är mat och konsumentprodukter med upp till 60 procent rabatt, jämfört med fysiska matbutiker. I spåren av stigande inflation och ökande priser – i Storbritannien pratar man om cost of living crisis – har gensvaret från brittiska konsumenter hittills varit starkt positivt.

”Vi mjukstartade i mitten på förra veckan och har fått helt otroligt bra respons från brittiska konsumenter så här långt. Därför är jag väldigt glad att vi redan från start har ett mycket starkt team på plats, med Christabel i spetsen. Nu ska vi jobba tillsammans för att växa bolaget och hjälpa den brittiska livsmedelssektorn att lösa klimatutmaningarna kopplade till svinn”, kommenterar Karl Andersson, VD och grundare för Matsmart.

Christabel Biella har 20 års erfarenhet från olika inköps- och marknadsföringsroller för e-handlare, som Farmdrop och Swoon. Hon kommenterar sitt uppdrag och lanseringen så här.

”Brittiska konsumenter är väldigt engagerade i hållbarhetsfrågor – och idag behöver de, mer än någonsin, enkla och prisvärda sätt att handla hållbart utan att det blir dyrare. Därför känns det väldigt spännande att jobba för Motatos. Det känns också inspirerande att det här är ett koncept som blivit väldigt framgångsrikt i andra europeiska länder. Nu börjar en väldigt spännande resa med att få in mer cirkularitet i den brittiska livsmedelsbranschen – med lägre klimatavrtryck och bättre priser som följd”, säger Christabel Biella.

Senaste nytt

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår