Matsmart etablerar sig i Storbritannien

PUBLICERAD: 8 juni 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Christabel Biella leder Matsmart i Storbritannien. Foto:Magnus Sandberg

Matsmart lanserar sin femte marknad, Storbritannien, under namnet Motatos. Det brittiska teamet leds av Christabel Biella, som bland annat jobbat för e-handlare som Swoon Farmdrop och House of Fraser. 

Inför lanseringen har en rad samarbeten etablerats med brittiska livsmedelsproducenter och fyllt på lagret utanför London med välkända varumärken, som Heinz, Kellogg’s och Walkers. Erbjudandet på den brittiska marknaden är mat och konsumentprodukter med upp till 60 procent rabatt, jämfört med fysiska matbutiker. I spåren av stigande inflation och ökande priser – i Storbritannien pratar man om cost of living crisis – har gensvaret från brittiska konsumenter hittills varit starkt positivt.

”Vi mjukstartade i mitten på förra veckan och har fått helt otroligt bra respons från brittiska konsumenter så här långt. Därför är jag väldigt glad att vi redan från start har ett mycket starkt team på plats, med Christabel i spetsen. Nu ska vi jobba tillsammans för att växa bolaget och hjälpa den brittiska livsmedelssektorn att lösa klimatutmaningarna kopplade till svinn”, kommenterar Karl Andersson, VD och grundare för Matsmart.

Christabel Biella har 20 års erfarenhet från olika inköps- och marknadsföringsroller för e-handlare, som Farmdrop och Swoon. Hon kommenterar sitt uppdrag och lanseringen så här.

”Brittiska konsumenter är väldigt engagerade i hållbarhetsfrågor – och idag behöver de, mer än någonsin, enkla och prisvärda sätt att handla hållbart utan att det blir dyrare. Därför känns det väldigt spännande att jobba för Motatos. Det känns också inspirerande att det här är ett koncept som blivit väldigt framgångsrikt i andra europeiska länder. Nu börjar en väldigt spännande resa med att få in mer cirkularitet i den brittiska livsmedelsbranschen – med lägre klimatavrtryck och bättre priser som följd”, säger Christabel Biella.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. Hon tillträder efter sommaren.
Frida Carlsson

Saveggy tar in 20 miljoner från investerare

Saveggy har utvecklat en ätbar växtbaserad beläggning som ersätter plasten på gurka. Nu siktar bolaget på lansering i industriell skala.
bd40b94b513bbcc2_org

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58