Matsmart lanserar sin femte marknad, Storbritannien, under namnet Motatos. Det brittiska teamet leds av Christabel Biella, som bland annat jobbat för e-handlare som Swoon Farmdrop och House of Fraser.
Inför lanseringen har en rad samarbeten etablerats med brittiska livsmedelsproducenter och fyllt på lagret utanför London med välkända varumärken, som Heinz, Kellogg’s och Walkers. Erbjudandet på den brittiska marknaden är mat och konsumentprodukter med upp till 60 procent rabatt, jämfört med fysiska matbutiker. I spåren av stigande inflation och ökande priser – i Storbritannien pratar man om cost of living crisis – har gensvaret från brittiska konsumenter hittills varit starkt positivt.
”Vi mjukstartade i mitten på förra veckan och har fått helt otroligt bra respons från brittiska konsumenter så här långt. Därför är jag väldigt glad att vi redan från start har ett mycket starkt team på plats, med Christabel i spetsen. Nu ska vi jobba tillsammans för att växa bolaget och hjälpa den brittiska livsmedelssektorn att lösa klimatutmaningarna kopplade till svinn”, kommenterar Karl Andersson, VD och grundare för Matsmart.
Christabel Biella har 20 års erfarenhet från olika inköps- och marknadsföringsroller för e-handlare, som Farmdrop och Swoon. Hon kommenterar sitt uppdrag och lanseringen så här.
”Brittiska konsumenter är väldigt engagerade i hållbarhetsfrågor – och idag behöver de, mer än någonsin, enkla och prisvärda sätt att handla hållbart utan att det blir dyrare. Därför känns det väldigt spännande att jobba för Motatos. Det känns också inspirerande att det här är ett koncept som blivit väldigt framgångsrikt i andra europeiska länder. Nu börjar en väldigt spännande resa med att få in mer cirkularitet i den brittiska livsmedelsbranschen – med lägre klimatavrtryck och bättre priser som följd”, säger Christabel Biella.