Lantmännen Cerealia inleder samarbete med Mycorena

PUBLICERAD: 24 maj 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Lantmännen Cerealia påbörjar ett partnerskap med foodtech-bolaget Mycorena. Den gemensamma ambitionen är att utveckla framtidens livsmedel av mykoprotein för den nordiska marknaden.

Lantmännen Cerealia och Mycorena – ett svenskt foodtech-bolag som utvecklar svamp-baserat protein – inleder ett samarbete för att utveckla livsmedel baserade på hållbart producerat mykoprotein. Efter att tillsammans ha tagit fram prototyper, tar man nu nästa steg i denna strategiska satsning, med syfte att utveckla innovativa produkter till konsumenter i Norden.

”Vi satsar fullt ut på att driva tillväxt inom området ”framtidens livsmedel”. Partnerskapet med Mycorena är ett utmärkt exempel på hur vi kan komplettera vår interna affärsutveckling och innovationsavdelning med externa samarbeten för att få maximalt utbyte av våra kompetenser”, säger Max Lagerstedt, Head of Growth Businesses på Lantmännen Cerealia.

Under de senaste åren har alternativen till soja som växtbaserad proteinkälla ökat, och fokus har riktats mot svenskodlade råvaror.

”Marknaden för alternativa proteinkällor växer snabbt och vi arbetar kontinuerligt för att ta fram hållbart producerade produkter inom området. Tillsammans med Mycorena ser vi möjligheten att utveckla bra mat med god smak och textur, genom en hållbar och resurseffektiv produktionsprocess. Mycorena är en perfekt partner till oss – med hjälp av deras kompetens, engagemang och entreprenörsanda kommer vi tillsammans att utveckla framtidens mat”, säger Maja Påhlman, Head of Innovation & Insights på Lantmännen Cerealia.

Produktion av mycobaserat protein har potential att ge en proteinrik slutprodukt utan att resultera i några större mängder av biprodukter eller spill i processen.

”Att utveckla sättet vi tillverkar och konsumerar protein är grundläggande för Mycorena. Det kommer bli enormt spännande att inleda ett djupare samarbete med Lantmännen Cerealia. De representerar allt vi letar efter i en potentiell partner; deras värdekedja från jord till bord, kunskap, nätverk och välkända varumärken är enormt värdefullt för oss. Att kombinera vårt fokus på innovation med deras långa erfarenhet av avancerad livsmedelstillverkning kommer att göra oss starkare tillsammans, till fördel för de nordiska konsumenterna”, säger Ramkumar Nair, Founder & Chief Executive Officer på Mycorena.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.