Med export till över 40 marknader och en exportandel på 62 procent är Paulig, med varumärket Santa Maria i spetsen, en av Sveriges främsta matexportörer. För detta har företaget belönats med priset Årets Livsmedelsexportör. Priset delades ut av utrikeshandelsminister Anna Hallberg på Livsmedelsföretagens årliga branschträff Matdagen den 5 maj.
Paulig är den 22:e vinnaren av priset Årets Livsmedelsexportör, som enligt stadgarna ska ”tilldelas ett svenskt livsmedelsföretag som genom kreativitet och fina insatser brutit ny mark för sitt företags export och som under året uppnått stora direkta framgångar”. Priset är ett samarbete mellan Livsmedelsföretagen, Business Sweden och Näringsdepartementet.
I juryns motivering står bland annat:
”Årets Livsmedelsexportör 2022 går som tåget såväl på hemmamarknaden som utomlands. De senaste åren har exporten vuxit tvåsiffrigt utanför Norden och företaget har nu även tagit sig in på den asiatiska marknaden. Med en exportandel på hela 62 procent lyfter man sig långt över branschsnittet på 30 procent.”
”Anledningen till att det här priset finns är för att export är så oerhört viktigt för den svenska livsmedelsindustrin. Sverige är en liten och extremt koncentrerad marknad, och för många svenska producenter är det i exporten som de hittar lönsamheten, tillväxten och potentialen. Sen finns det en annan minst lika viktig aspekt, och det är ju det enkla faktum att ju mer vi exporterar desto mer producerar vi här hemma. Och ju mer vi kan producera, desto mer stärker vi den svenska försörjningsförmågan”, säger Björn Hellman, VD på Livsmedelsföretagen.
Förutom äran belönades Paulig med 300 000 kronor i exporttjänster från Business Sweden.
Pauligs produkter, Tex Mex, kryddor, snacks och kaffe, säljs under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Liven och Poco Loco på mer än 70 marknader. I Sverige har företaget produktion av kryddor och tortillas i Mölndal och Landskrona. Paulig har över 2 400 medarbetare i 14 länder, varav cirka 400 i Sverige.