Paulig är Årets Livsmedelsexportör 2022

PUBLICERAD: 6 maj 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Priset Årets Livsmedelsexportör 2022 togs emot av Henrik Samuelson, VD för Santa Maria och Europachef på Paulig samt Anders Hansson, Commercial Director för Skandinavien och Europa på Paulig. Till vänster om pristagarna Björn Hellman, VD på Livsmedelsföretan, och till höger utrikeshandelsminister Anna Hallberg och Jan Larsson, VD Business Sweden.

Med export till över 40 marknader och en exportandel på 62 procent är Paulig, med varumärket Santa Maria i spetsen, en av Sveriges främsta matexportörer. För detta har företaget belönats med priset Årets Livsmedelsexportör. Priset delades ut av utrikeshandelsminister Anna Hallberg på Livsmedelsföretagens årliga branschträff Matdagen den 5 maj.

Paulig är den 22:e vinnaren av priset Årets Livsmedelsexportör, som enligt stadgarna ska ”tilldelas ett svenskt livsmedelsföretag som genom kreativitet och fina insatser brutit ny mark för sitt företags export och som under året uppnått stora direkta framgångar”. Priset är ett samarbete mellan Livsmedelsföretagen, Business Sweden och Näringsdepartementet.

I juryns motivering står bland annat:

Årets Livsmedelsexportör 2022 går som tåget såväl på hemmamarknaden som utomlands. De senaste åren har exporten vuxit tvåsiffrigt utanför Norden och företaget har nu även tagit sig in på den asiatiska marknaden. Med en exportandel på hela 62 procent lyfter man sig långt över branschsnittet på 30 procent.”

”Anledningen till att det här priset finns är för att export är så oerhört viktigt för den svenska livsmedelsindustrin. Sverige är en liten och extremt koncentrerad marknad, och för många svenska producenter är det i exporten som de hittar lönsamheten, tillväxten och potentialen. Sen finns det en annan minst lika viktig aspekt, och det är ju det enkla faktum att ju mer vi exporterar desto mer producerar vi här hemma. Och ju mer vi kan producera, desto mer stärker vi den svenska försörjningsförmågan”, säger Björn Hellman, VD på Livsmedelsföretagen.

Förutom äran belönades Paulig med 300 000 kronor i exporttjänster från Business Sweden.

Pauligs produkter, Tex Mex, kryddor, snacks och kaffe, säljs under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Liven och Poco Loco på mer än 70 marknader. I Sverige har företaget produktion av kryddor och tortillas i Mölndal och Landskrona. Paulig har över 2 400 medarbetare i 14 länder, varav cirka 400 i Sverige.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.