Liten andel av den ost som äts i Sverige är svenskproducerad

PUBLICERAD: 6 maj 2022
UPPDATERAD: 21 februari


95 procent av svenskarna äter ost men hur stor andel av osten är svenskproducerad? Svaret finns i Ostrapporten 2022, en Demoskop-undersökning om svenska folkets ostpreferenser och attityder till ost på uppdrag av Svenskmärkning.

Sverige har flest hårdostar i världen, cirka tjugo sorter, och mer än tvåhundra varianter av dessa. En majoritet i undersökningen tycker också att utbudet av svensk hårdost i butik är mycket bra, medan svensk dessertost uppges vara svårare att hitta.

3 av 5 tycker att det är viktigt att osten de köper är svensk. Ändå är endast 4 av 10 ostar som konsumeras i Sverige svenskproducerade, enligt Jordbruksverket.

”Ostrapporten visar att de flesta överskattar hur stor andel av osten vi äter som är svensk. Vi tror helt enkelt att vi äter mer svensk ost än vad vi faktiskt gör, så här finns utrymme för mejerierna att öka andelen svensk ost och för handeln att lyfta den svenska osten ytterligare”, säger Ulrika Ekström, VD på Svenskmärkning AB.

Nära hälften uppger att de äter ost dagligen eller flera gånger i veckan. 6 av 10 har ett par olika favoritostar som de väljer mellan, medan 2 av 10 köper samma hårdost varje gång –endast 9 procent testar gärna olika hårdostar. Hårdosten Präst är storfavoriten, följd av Herrgård, Grevé och Hushållsost.

Hårdost toppar listan på favoritpålägg på smörgåsen och lägger man något på osten ska det gärna vara gurka eller paprika. Även om nära 6 av 10 tycker att osten är dyr, så köper man den ändå.

Det är vanligare bland yngre personer att äta ost till middag, vilket kan bero på att matostar används mer frekvent som huvudråvara bland yngre människor.

”Den svenska grillosten har fått ett rejält uppsving de senaste åren och den produceras av både små och stora mejerier. Det är roligt att många har valt att märka grillosten med Från Sverige eller Mjölk från Sverige och på så sätt gör det enkelt att välja svenskt alternativ”, säger Ulrika Ekström.

Den värsta ostmardrömmen är enligt många, inte helt otippat, att osten hyvlas till en skidbacke. Avslutningsvis gör kvinnor i högre utsträckning något med den sista ostbiten, till exempel använder den i matlagning eller river och fryser in, medan män i högre utsträckning slänger den sista delen av osten.

Ostrapporten är framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, där även Mjölk från Sverige och Kött från Sverige ingår. Undersökningen genomfördes genom 1020 intervjuer i webbpanel under perioden 11-17 januari 2022.

Ostrapporten 2022 kan laddas ner här

Senaste nytt

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår