”Nudging” i butik ska få fler att välja ekologiskt

PUBLICERAD: 28 april 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Krav

Försäljningen av ekologisk mat och dryck i butik ska öka genom kreativa grepp och innovativa tekniker som ”nudging”. Bakom den internationella kampanjen Nudging Organic står Organic Sweden tillsammans med ekologiska branschorganisationer i Finland, Nederländerna och Belgien.

Under 2022 drar Organic Sweden med systerorganisationer i Finland, Nederländerna och Belgien igång en treårig kampanj för ekologiskt. Inom projektet, som har arbetsnamnet ”Nudging Organic” ska nya kreativa grepp och innovativa tekniker – så kallad nudging – utvecklas och testas i utvalda matbutiker i respektive land.

Insikterna från butiksexperimenten ligger i nästa steg till grund för en bredare butiksaktivering i Sveriges mest hållbara matbutiker. Den här delen av projektet stöttas i sin tur av utomhusannonsering i butiksnära lägen samt marknadsföring i digitala kanaler och på sociala medier.

”Det här är en helt unik satsning där vi på Organic Sweden ska förtydliga det ekologiska matvalet i butik ihop med våra systerorganisationer i Finland, Nederländerna och Belgien, samt med en grupp ledande svenska livsmedelsföretag”, säger Charlotte Bladh André, VD på Organic Sweden.

De företag som redan har gått med i projektet på den svenska marknaden är Saltå Kvarn, Smakis, Dava Foods och Arla Foods. På så sätt representeras några av de viktigaste kategorierna för ekologiskt i projektet; mjöl och spannmål, mejeri, ägg och dryck.

Nudging Organic är till merparten finansierat av EU och resterande del av livsmedelsföretagen. Genom att stimulera samverkan inom och mellan fyra EU-länder ska projektet bidra till målet om 25 procent ekologisk jordbruksareal inom EU 2030. Ett mål som slagits fast i EU-kommissionens strategi Farm to Fork. Idag ligger Sveriges ekologiska jordbruksareal på cirka 20 procent och genomsnittet inom EU på drygt 9 procent.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden