Försäljningen av ekologisk mat och dryck i butik ska öka genom kreativa grepp och innovativa tekniker som ”nudging”. Bakom den internationella kampanjen Nudging Organic står Organic Sweden tillsammans med ekologiska branschorganisationer i Finland, Nederländerna och Belgien.
Under 2022 drar Organic Sweden med systerorganisationer i Finland, Nederländerna och Belgien igång en treårig kampanj för ekologiskt. Inom projektet, som har arbetsnamnet ”Nudging Organic” ska nya kreativa grepp och innovativa tekniker – så kallad nudging – utvecklas och testas i utvalda matbutiker i respektive land.
Insikterna från butiksexperimenten ligger i nästa steg till grund för en bredare butiksaktivering i Sveriges mest hållbara matbutiker. Den här delen av projektet stöttas i sin tur av utomhusannonsering i butiksnära lägen samt marknadsföring i digitala kanaler och på sociala medier.
”Det här är en helt unik satsning där vi på Organic Sweden ska förtydliga det ekologiska matvalet i butik ihop med våra systerorganisationer i Finland, Nederländerna och Belgien, samt med en grupp ledande svenska livsmedelsföretag”, säger Charlotte Bladh André, VD på Organic Sweden.
De företag som redan har gått med i projektet på den svenska marknaden är Saltå Kvarn, Smakis, Dava Foods och Arla Foods. På så sätt representeras några av de viktigaste kategorierna för ekologiskt i projektet; mjöl och spannmål, mejeri, ägg och dryck.
Nudging Organic är till merparten finansierat av EU och resterande del av livsmedelsföretagen. Genom att stimulera samverkan inom och mellan fyra EU-länder ska projektet bidra till målet om 25 procent ekologisk jordbruksareal inom EU 2030. Ett mål som slagits fast i EU-kommissionens strategi Farm to Fork. Idag ligger Sveriges ekologiska jordbruksareal på cirka 20 procent och genomsnittet inom EU på drygt 9 procent.