Coop Sverige stärker sin satsning på kött från svenska gårdar och inleder nu tillsammans med HKScan Sverige ett utökat samarbete. Det gemensamma målet är att fortsätta främja den inhemska grisproduktionen, stärka tillgången och utveckla efterfrågan på svenskt fläskkött i Coops butiker.
Satsningen på Naturbeteskött och stödet till unga svenska nötköttsproducenter är exempel på tidigare samarbeten mellan Coop och HKScan. Nu tar de nästa steg med det gemensamma målet att främja och stärka den inhemska grisproduktionen och därmed tillgången på svenskt fläskkött och charkuterier i butik.
Det nya utökade samarbetet inleds i september 2022 och omfattar nu drygt 10 000 ton fläskkött på årsbasis, där en större helfallsaffär ingår.
”Coop har historiskt tagit ett stort ansvar för att stötta svensk köttproduktion och det vill vi fortsätta med genom att utveckla vårt erbjudande ytterligare. Med HKScan som partner och deras gedigna erfarenhet och kvalitativa leverantörsbas, satsar vi nu på att långsiktigt stärka den inhemska grisproduktionen i Sverige”, säger Majsan Pense, sortiments- och inköpsansvarig för kött på Coop Sverige
Hon menar att samarbetet kommer att gynna såväl Coops medlemmar och kunder, som den inhemska livsmedelsförsörjningen.
”Det är verkligen roligt att vi nu tar nästa steg tillsammans i ett samarbete som sträcker sig över hela värdekedjan. Viktigt inte minst för våra svenska grisbönder, både i de tuffa tider vi nu går igenom men framförallt på lång sikt. Tillsammans hittar vi nya vägar för att utveckla de svenska konsumenternas efterfrågan på produkter baserade på svenskt fläskkött”, säger Torbjörn Lithell, VP Retail på HKScan Sverige.