Coop och HKScan i gemensam satsning på svenskt fläskkött

PUBLICERAD: 28 april 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Coop Sverige stärker sin satsning på kött från svenska gårdar och inleder nu tillsammans med HKScan Sverige ett utökat samarbete. Det gemensamma målet är att fortsätta främja den inhemska grisproduktionen, stärka tillgången och utveckla efterfrågan på svenskt fläskkött i Coops butiker.

Satsningen på Naturbeteskött och stödet till unga svenska nötköttsproducenter är exempel på tidigare samarbeten mellan Coop och HKScan. Nu tar de nästa steg med det gemensamma målet att främja och stärka den inhemska grisproduktionen och därmed tillgången på svenskt fläskkött och charkuterier i butik.

Det nya utökade samarbetet inleds i september 2022 och omfattar nu drygt 10 000 ton fläskkött på årsbasis, där en större helfallsaffär ingår.

”Coop har historiskt tagit ett stort ansvar för att stötta svensk köttproduktion och det vill vi fortsätta med genom att utveckla vårt erbjudande ytterligare. Med HKScan som partner och deras gedigna erfarenhet och kvalitativa leverantörsbas, satsar vi nu på att långsiktigt stärka den inhemska grisproduktionen i Sverige”, säger Majsan Pense, sortiments- och inköpsansvarig för kött på Coop Sverige

 Hon menar att samarbetet kommer att gynna såväl Coops medlemmar och kunder, som den inhemska livsmedelsförsörjningen.

”Det är verkligen roligt att vi nu tar nästa steg tillsammans i ett samarbete som sträcker sig över hela värdekedjan. Viktigt inte minst för våra svenska grisbönder, både i de tuffa tider vi nu går igenom men framförallt på lång sikt. Tillsammans hittar vi nya vägar för att utveckla de svenska konsumenternas efterfrågan på produkter baserade på svenskt fläskkött”, säger Torbjörn Lithell, VP Retail på HKScan Sverige.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Restaurangernas matsvinn ökar

En ny undersökning av restaurangbranschen visar att mängderna mat som slängs har ökat markant sedan pandemin.
Kitchen,Of,A,Haute,Cuisine,Restaurant

Partiledarna som svenskarna helst vill fira jul med

Magdalena Andersson (S) är den partiledare som svenska folket helst vill äta julbord hos), följd av Jimmie Åkesson (SD). Det visar Livsmedelsföretagens Julmatsundersökning.
Livsmedelsföretagen_Julundersokning_Partiledare_2024

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012