Fluffigt har utsetts till Årets Smak 2022

PUBLICERAD: 19 april 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Ludwig Tjörnemo tolkar begreppet fluffigt med rätten: Smörbakad svamp med ragu på ärtor och potatisskum.

Vinnaren av Årets Smak är fluffigt. Det visar den senaste omvärldsbevakningen från Arla Pro som har gjorts tillsammans med den professionella matbranschen. Syftet är att inspirera utifrån globala smaktrender men också kring råvaror och tekniker.

För fjärde året i rad utser Arla Pro Årets Smak. 40 000 Instagram-inlägg från några av världens främsta restauranger, kockar och konditorer har analyserats – sammanlagt utforskades 500 000 ord och 200 000 hashtags. För att ta reda på om trenderna gäller i Sverige genomfördes en webbenkät där över 300 svenska matproffs fick ge sin input. Den slutgiltiga urvalsprocessen leddes av smakforskaren Johan Swahn och Arla Pros Smakråd med matkreatörerna Jimmi Eriksson, Sara Aasum Hultberg, Ludwig Tjörnemo och Marion Ringborg.

Så här beskriver smakforskaren Johan Swahn begreppet fluffigt:

”Fluffigt är en komplex sensorisk upplevelse som ger unika dimensioner i en maträtt. Fluffigt fungerar som kontrast till det krispiga och knapriga på tallriken. Många förknippar fluffigt med desserter, men äggrätter, såser, skum, puréer, svampar och bakverk kan också vara fluffiga. Fluffiga komponenter kan bidra till att skapa den rätta balansen mellan olika texturer och smaker. Fluffigt är även viktigt visuellt då det skapar förväntan på det som ska ätas.”

Ludwig Tjörnemo och Sara Aasum Hultberg från Arla Pros Smakråd har tagit fram tre rätter som illustrerar hur fluffigt kan tolkas och gestaltas. Så här säger de om fluffigt:

”Fluffigt kan tillföra lätthet, fräschör och elegans till en rätt”, säger Ludwig Tjörnemo.

”När jag skapar en dessert jobbar jag med flera olika texturer så att det händer något i munnen. Har man något krispigt, vill man ha något fluffigt till”, säger Sara Aasum Hultberg.

Genom Årets Smak vill Arla Pro inspirera och förhoppningsvis bidra till experimentlustan hos landets kockar, konditorer och andra matkreatörer.

”På Arlas kundwebbsida kan man läsa mer om Årets Smak och fördjupa sig i fluffigt. Nytt för i år är att man kan ladda ner vår omvärldsspaning. Den innehåller även smakpaletter som vi hoppas kan öka experimentlustan att hitta nya smakkombinationer att servera gästen”, säger Fanny Lindh, projektledare för Årets Smak på Arla Pro.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland